Více studentů by tak zřejmě maturovalo z matematiky, kterou je politicky obtížné prosadit mezi povinné předměty, řekl diskusi o budoucnosti maturit Martin Mach z ministerstva školství. Zelený od svého srpnového nástupu do funkce prosazuje rozdělení maturit na základní a vyšší úroveň. "Jedna úroveň nevyhovuje ani gymnáziím, ani učilištím, byť měla být kompromisem," řekl Mach. 

Gymnáziím se zkoušky často zdají lehké, učiliště a střední odborné školy se naopak obávají, že s nimi budou mít jejich žáci problémy. Zelený jim proto chce vyjít vstříc. Vyšší úroveň by navíc mohly zohlednit v přijímacím řízení vysoké školy. Uchazeči, kteří ji složí, by například mohli získat body navíc.

O složení maturitních předmětů se stále diskutuje

Odborníci v současnosti diskutují také o složení maturitní zkoušky. Společná část se má nadále skládat z českého a cizího jazyka a volitelného předmětu, jeho výběr však možná budou moci ovlivnit ředitelé škol. Mohli by například studentům nabídnout pouze dva předměty k výběru nebo jim dokonce nařídit, aby maturovali z matematiky.

Společné maturity měly být spuštěny už příští rok, ale nakonec byly odloženy. Podle novely školského zákona, kterou schválil parlament a na konci července podepsal prezident Václav Klaus, budou v roce 2010 studenti poprvé skládat společné maturity z češtiny a cizího jazyka, z volitelného předmětu ještě o dva roky později.

Někteří odborníci ale stále o smyslu centrální maturity pochybují. V diskusi padly například návrhy na zavedení všeobecné středoškolské zkoušky nebo vytvoření konceptu pouze pro jazykovou zkoušku. Její složení by pak mohlo být podmínkou k absolvování maturity, která by jinak zůstala v kompetenci školy.