Poznáte, jestli ten, kdo s vámi hovoří  na druhém konci helpline, sedí na vozíčku nebo patří mezi zrakově postižené? Evidentně ne - a v tom okamžiku přijímáte kontakt s ním zcela přirozeně. Společnost jako taková ale bohužel stále trpí vůči lidem se zdravotním handicapem řadou předsudků.  

Zdeněk, který trpí zrakovým postižením, se dlouho potýkal s problémem najít si uspokojivou a dobře placenou práci, a to i přesto, že má vysokoškolské vzdělání a za sebou zahraniční stáže v Belgii, Nizozemí a Anglii. Cílem, který si vytyčil, bylo pracovat pro nadnárodní společnost a uplatnit tak všechny své teoretické znalosti.

Prošel si kolotočem pracovních pohovorů, během nichž občas narážel na aroganci a nepochopení. Když už to třeba i vypadalo, že by jej vzali, dostavily se bariéry technické, kdy zaměstnavatelé například odmítali instalaci softwaru s hlasovým výstupem.

"Měl jsem za sebou spoustu neúspěšných výběrových řízení, když jsem se náhodou dověděl o kurzech telemarketingu, které pořádá TyfloCentrum Praha. Výukou a profesionalitou lektorů jsem byl nadšen a dostal jsem tak nový impuls k hledání práce. Po absolvování kurzu si mě nakonec vybrali v nadnárodním call centru, které dělá outsourcing pro přední světové společnosti v oblasti IT a TELCO," říká Zdeněk, který vystudoval angličtinu a holandštinu na VŠ, a dokonce má i certifikáty z Cambridge a Beneluxu. 

Kurz mě posunul dál

Účastníci se v kurzech učili vést telefonický hovor, prodávat po telefonu a asertivně jednat, pilovali svůj mluvený projev a zdokonalili se v práci se speciálním softwarem. Součástí kurzů byla i praktická stáž v call centru. "Kurz mě posunul mnohem dál," konstatuje Zdeněk, který díky jeho úspěšnému absolvování našel práci v pohodovém kolektivu ve vysněné firmě. Nedávno dokonce začal sám své kolegy vyučovat na lekcích angličtiny.

Jeho původní šance na nalezení místa byly ale mnohem horší. "Chtěl jsem se živit jako překladatel-tlumočník, a tak jsem si pořídil živnostenský list. Jako absolvent bez praxe jsem ovšem brzy zjistil, že shánění zakázek je velmi náročné. Protože jsem potřeboval peníze, bral jsem i špatně placenou práci. Jednání se zaměstnavateli bylo mnohdy nepříjemné, platili mi málo, pozdě, nebo vůbec," popisuje Zdeněk své předchozí zkušenosti.

Svůj sen si ale nakonec splnil a našel práci, která ho motivuje a díky níž má u svých kolegů respekt. Nebyl jediný - z 31 přihlášených účastníků úspěšně absolvovalo kurz telemarketingu Tyflocentra Praha 26 lidí, z toho 8 našlo s pomocí svého konzultanta nové zaměstnání.