Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že držení těla je jenom fyzickou záležitostí, velmi výrazně se na něm projevují i psychické aspekty - například to, jak moc jsme ve stresu nebo jak je na tom momentálně naše sebevědomí. 

I proto jsme na tom s držením těla většinou nejlépe po ránu, kdy jsme vyspalí a odpočatí a tělo tak držíme rovně a vzpřímeně. Na konci dne, kdy už se často sotva ploužíme z posledních sil, je naše držení těla už značně pozměněno.

Jak tedy na to?

Lze tedy bolestem zad a páteře vůbec předcházet, pokud trávíme den v permanentním stresu kanceláře? Zvládnout se to kupodivu dá, je ale nutné snažit se dodržet pravidlo pro kancelář poněkud neobvyklé -pokusit se co nejméně sedět. Zdá se vám to nereálné? Nebojte se, skutečně to jde, přestože podle průzkumů tráví většina lidí pracujících v kanceláři v sedě až 90 procent pracovní doby.

V reálu to ovšem není vůbec nutné - řada činností se dá vyřizovat ve stoje. Například vaše telefonní hovory ven z firmy - u těch nejen že nemusíte sedět, ale dokonce je můžete spojit se zdravou okružní "vycházkou" po zasedací místnosti. Místo telefonátů kolegům do vedlejší kanceláře se za nimi také raději projděte. Nebuďte pohodlní a vydejte se sami ke kopírce rozmnožit si svoje materiály. Za každý pohyb mimo židli, každou pochůzku a aktivitu ve stoje vám bude vaše páteř vděčná.

Svému tělu byste se samozřejmě měli věnovat i mimo kancelář. Specificky pro páteř je nejlepší dopřávat si saunu nebo teplé zábaly a čas od času navštívit nějakého fyzioterapeuta nebo chiropraktika. Ten vám nejen napraví záda, ale především dokáže poradit ty nejvhodnější cviky na vaše kancelářské neduhy.