Při zdravém průběhu jakéhokoliv pohybu pracuje svalstvo tak, že se střídavě napíná a povoluje, ohýbá a narovnává. Tato přirozená činnost muskulatury je ale při celodenním sezení zásadně zanedbávána. Všechny svaly, klouby i šlachy, zabezpečující vzpřímené držení těla, jsou namáhány a přetěžovány. Pro žádoucí rovnovážný tělesný stav je nutná aktivita, zapojující do činnosti celé tělo.

Nejčastější pochybení

V okamžiku, kdy člověka rozbolí za psacím stolem krk nebo záda, snaží si sám sobě pomoci střídáním různých póz, často až téměř hraničících s akrobatickými pohyby. Málokterý z těchto pohybů ale bývá tělu v reálu ku prospěchu.

Skláníme například hlavu příliš dopředu, což mimo krční páteře zasahuje i náš zrak. Sedíme s kulatými zády nebo naopak s dopředu vyklenutou páteří, což vede k přepětí a dalším potížím. Pokud toto atypické držení těla fixujeme po delší dobu, tělo si ho začne upevňovat, což se pro změnu bolestivě projeví při uvolnění této polohy. Některé svaly zůstávají trvale namáhány, jiné naopak zakrňují.

Doufáme, že tento miniseriál vám poradí s prevencí základních "kancelářských neduhů" a do podzimní pracovní sezóny tak nastoupíte v plné síle. 

Na jaké neduhy se tedy v příštích pokračováních konkrétně podíváme?

  • bolesti hlavy, ztuhnutí krku a šíje
  • bolesti v kříži, ploténky
  • obezita, krevní tlak a krevní oběh
  • křečové žíly
  • poruchy trávení

Do té doby se ovšem sami můžete zkusit zamyslet nad tím, které z potíží, jež se u vás projevují, byste dokázali přičíst na vrub právě častému a dlouhému sezení v kanceláři.