Hlavní obsah

Firmy v Česku si zatím na motivaci zaměstnanců pouze hrají

ČTK, Kariéra

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zhruba pouze pětina českých soukromých firem dokáže své zaměstnance efektivně motivovat. Oblast státní správy je na tom ještě hůře - motivační nástroje pro své pracovníky zde využívá pouze tragické jedno procento organizací. Nejúčinnější motivací jsou přitom pohyblivé složky mzdy a tzv. systém cafeterie, kdy si pracovník vybere odměnu sám podle svého zájmu či zaměření.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Článek

Výše uvedené údaje vyplývají z ankety prováděné mezi poradenskými agenturami. "Finanční benefity zatím fungují na všech úrovních. Silnější účinek mají ale na nižších pozicích, zvláště dělnických," řekl ředitel personálně poradenské společnosti PROFI-MEN Vladimír Pozdníček.

Naopak u u vyšších funkcí jsou podle něho účinnější systémy odměn v podobě cafeterie nebo motivace perspektivou osobního či profesního růstu. Dodal, že většina českých firem má však v oblasti hodnocení a motivace zaměstnanců velké rezervy, s čímž souhlasí i další personalisté.

"Kolem jedné pětiny firem v tržní sféře v Česku využívá motivační nástroje tak, aby se ve firmě zvyšovala produktivita práce a efektivita řízení. Ostatní podniky si na motivační systémy víceméně hrají, ale jejich pracovníci ve své podstatě motivováni nejsou," uvedl Jiří Hřebíček z firmy Profima Effective, která se zabývá personálním poradenstvím.

Nejméně motivovaní jsou zaměstnanci ve státní správě, ve které motivuje svoje pracovníky pouze jedno procento organizací. "V ekonomii je všechno o motivaci a pro státní správu to platí dvojnásob. Problém je ale v tom, že kvalitní státní úředník je placen podle stejných tabulek jako neochotný lajdák rozdávající razítka, který nevytvoří žádnou přidanou hodnotu," vyjádřil se k problému analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

Součástí motivačních nástrojů je také správné hodnocení pracovníků a zajištění vnitřní komunikace ve firmě. "Nadřízený by měl pracovníky hodnotit samostatně a měl by si na ně vymezit dostatek času. Hovor by měl mít nádech vážnosti a důležitosti, neměl by být ale formální," doporučila ředitelka lidských zdrojů pro ČR výrobní energetické firmy ABB Alena Veselá.

Reklama

Související témata:

Související články

Utajování výše mzdy

Tajení výše výdělku je trendem, který svým zaměstnancům nařizuje čím dál tím více firem. Aby tomuto ne vždy pozitivnímu jevu firmy zabránily, vkládají...

Výběr článků

Načítám