"Každá z testovaných osob, s níž vedení firmy jednalo spravedlivě a uznale, pak byla i nadále kreativnější a vytrvalejší a přicházela s novými nápady," řekla agentuře APA salcburská psycholožka Eva Jonasová a dodala: "Pokud v nějakém podniku vládne spravedlnost, je to živná půda pro inovační aktivity zaměstnanců".

Test absolvovalo na 350 zaměstnanců několika větších firem, kteří dostali za úkol vylepšit kartonovou krabici na pizzu. Někteří účastníci byli za své výsledky povzbudivě oceněni a dostali pak prostor, aby své návrhy ústně zdůvodnili.

Jiní naopak dostali pouze písemné vyrozumění a neměli možnost cokoli dodatečně vysvětlit, prezentovat nebo zdůvodnit. První skupina pak dál pokračovala ve velmi aktivní činnosti, druhá se vesměs stáhla do sebe a řídila se napříště v práci heslem "postupovat jen v rámci předepsaného minima".

Spravedlivý přístup zvýší produktivitu práce

"Lidé vždy reagují kladně, když vládne spravedlnost," zdůraznila Jonasová. Podle ní přitom spravedlnost v odměňování není to hlavní; řadě zaměstnanců jde spíš o to, aby se s nimi jednalo s respektem, aby byli včas a dostatečně podrobně informováni, aby se vedení zajímalo o jejich názor a aby dostávali svůj díl zodpovědnosti. Tím roste ztotožnění s firmou, míní psycholožka.

Manažeři podniků, které chtějí uspět, by podle Jonasové měli dostávat školení o tom, jak prosazovat spravedlnost v řízení. "Spravedlivé chování se dá nacvičit," zdůrazňuje. "Šéfové jsou často přesvědčeni, že jsou ke všem féroví. Avšak nedostatek transparentnosti v jejich jednání vede k tomu, že jejich podřízení to vidí zcela opačně.

Snaha o spravedlivé chování se ale jednoznačně vyplatí. Zaměstnanci, kteří získají dojem, že se s nimi zachází férově, jsou odolnější na stres a nečekaná zátěž je méně vyčerpává," upozorňuje Jonasová.