Hlavní obsah

USA: polovina firem zcela postrádá ženy ve vedoucích pozicích

Novinky, Kariéra

Velmi ambiciózní výzkum vedený obchodní školou Tuck School of Business v Dartmouthu v USA, objasňuje, proč je tak málo žen zaměstnaných ve vedoucích funkcích. Podle této studie téměř polovina z jednoho tisíce největších amerických společností nemá ve svých oficiálních seznamech vedoucích pracovníků žádnou ženu.

Článek

Vědci analyzovali tisíc největších společností se sídlem v USA, mezi nimiž byla zahrnuta také řada mnohonárodních firem, za účelem odhadnout, kolik žen se v podnicích propracuje na nejvyšší pozice. Výsledkem studie je skutečnost, že 48 % amerických firem naprosto postrádá přítomnost žen v pozicích vysokých vedoucích pracovníků. 

Kromě toho v mnoha společnostech ženy zastávají tyto pozice pouze symbolicky. Jen 7,2 % firem mělo více než dvě ženy ve vysokých postaveních a 2,6 % jich mělo více než tři.

Na základě tohoto výzkumu autoři odhadují, že se počet žen na místech vedoucích pracovníků bude zvyšovat ze současných 1,7 % na přibližně 4,9 % v roce 2010 a na 6,2 % v roce 2016. Vědci rovněž podtrhují fakt, že i když 6,2 % je více než trojnásobek současného počtu, výsledek není velmi ohromující, pokud vezmeme v úvahu to, že v roce 2016 uplyne již 40 let od doby, kdy ženy začaly ve větší míře zastupovat vedoucí manažerské pozice.

Hlavní faktor ovlivňující počet žen na místech vedoucích pracovníků je průmyslové odvětví společnosti, ve které jsou zaměstnány. Některá čísla jsou předvídatelná: jedná se o silniční a nákladní dopravu, kde ženy zaujímají pouze 3,8 % na místech vedoucích pracovníků a kosmetický průmysl, kde tento počet naopak dosahuje až 13,1 %. Jiná jsou spíše překvapující: počítačový software (13,4 %) a dopravní zařízení (15,7 %) představují celkem vysoké zastoupení, zatímco například u nábytku je tomu naopak (4,2 %). 

Výsledky také poukazují na to, že ženy nejsou dostatečně reprezentovány na finančních pozicích, ale své zastoupení mají v nadmíře v účetnictví a v právních záležitostech. Ženy jsou rovněž přítomny v oblastech jako strategie a informační technologie.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám