Základem firemní kultury je, aby organizace působila vstřícně a příjemně na společnost.  Podnikovou kulturu je možné charakterizovat jako způsob vykonávání práce a zacházení s lidmi. Proto bývá zvykem, že zaměstnavatelé si vybírají nové lidi tak, aby do firmy zapadli. 

Případně se snaží vychovat si své lidi snahou o jejich profesní růst nebo v jednotném vizuálním stylu, od obleků po kancelářské sponky. Neexistuje však na světě univerzální firemní kultura, která by vyhovovala každému.

To je důvod, proč si mnoho uchazečů o zaměstnání vybírá svého budoucího zaměstnavatele nejen podle výše nabízeného platu a zaměstnaneckých výhod, ale také podle firemní kultury. Pokud nový zaměstnanec nastoupí do firmy, jejíž zaměstnanci se řídí pouze pravidly jako například  "tak silná firma sem tam nějakou nekvalitu unese," "hlavně se neznelíbit šéfovi," nebo "raději klid i za míň peněz," dlouho tam asi nevydrží. 

Zvláště, cení-li si své osobní svobody, je iniciativní a má chuť se seberealizovat. Styl práce a dodržování dle jeho mínění banálních a nesmyslných psaných i nepsaných pravidel, ho po pár týdnech dokáže otrávit natolik, že práci opustí ještě ve zkušební době.

Zacházení s firemní kulturou se může stát velmi mocným nástrojem pracovní motivace, který může mít vliv i na úspěch či neúspěch společnosti. Správným uplatňováním firemní kultury lze snížit fluktuaci, zamezit ztrátám a zvýšit efektivitu. 

Jedním z doporučených způsobů její změny je, když společnost do vrcholného managementu přijme silné osobnosti, které dokáží prosadit svou představu o stylu práce, nebudou se bát kreativních zaměstnanců a ponechají jim dostatek prostoru k seberealizaci s vědomím odpovědnosti za výsledek.