Článek
Vyplývá to z analýzy ostravského úřadu práce zveřejněné v rámci projektu ForTech a vyjádření šéfů velkých severomoravských firem.
Nezaměstnaných absolventů škol postupně ubývá. Zatímco před čtyřmi lety jich bylo v evidenci moravskoslezských úřadů práce kolem 16.000, dnes se jejich počet snížil přibližně o 10.000 a tvoří 7,1 procenta nezaměstnaných. Na nižším počtu absolventů bez práce se kromě oživení průmyslu podílely také změny v metodice výpočtů, upozornili odborníci z úřadu práce.
"Lidi u nás nepracují v tak hezkém prostředí, jako třeba prodavači nebo kuchaři, na druhou stranu ale mají dlouhodobou jistotu práce a lepší výdělky," řekl novinářům šéf strojírenského holdingu Vítkovice Jan Světlík. V jeho firmách se v posledních měsících zvyšují výdělky lidí například na počítačově řízených obráběcích strojích až na 40.000 korun. Vítkovice nyní marně hledají desítky svářečů, obráběčů a dalších specialistů, do tří let bude holding potřebovat stovky lidí v těchto profesích.
S nedostatkem lidí v technických profesích se potýká také významný výrobce součástek pro automobilový průmysl Visteon Autopal z Nového Jičína. "Do jednoho z provozů jsme letos potřebovali 26 techniků. Zatím se nám tento stav nepodařilo naplnit, i když výběrovým řízením prošly dvě stovky zájemců," řekl Jiří Tomíček z managementu firmy. Největším nedostatkem uchazečů je podle něj malá chuť do práce a špatná jazyková vybavenost.
Nízká aktivita lidí a jejich neschopnost domluvit se anglicky jsou problémem taky u firmy ASUS Czech z tchajwanské skupiny ASUSTek COMPUTER INC., která aktuálně shání téměř 150 techniků. Firma potřebuje hlavně specialisty v oboru elektro se znalostí angličtiny. Její šéfové se shodují se svými kolegy z jiných společností, že absolventi českých středních i vysokých škol nemají požadované jazykové znalosti, a často dokonce ani potřebné základy.
Hlavním cílem projektu ForTech je vrátit společenskou prestiž technickým profesím, a tím zvýšit zájem mladých lidí o studium technických oborů. Součástí projektu, který připravují Agentura pro regionální rozvoj a Moravskoslezský kraj, je také komunikační kampaň, která by měla odbourat bariéru u rodičů a motivovat mladé lidi, aby šli studovat technické obory. V kraji je již nyní akutní nedostatek některých technických profesí a s příchodem investorů budou chybět další stovky kvalifikovaných pracovníků.