Na první pohled by se mohlo zdát, že AMD, podobně jako Nvidia s řadou 9000, vydává nové karty jako přečíslované a lehce upravené třítisícovky. Naštěstí tomu tak vůbec není. Radeony 4850 a 4870, tedy oba představené modely, vychází z architektury R600, která je z větší části zásadně předělána a po zásluze odměněna jmenovkou RV770.

RV770 přichází

Jádra s tímto označením tvoří 956 miliónů transistorů naskládaných vedle sebe na ploše pouhých 260 mm čtverečných. A to i přes skutečnost, že výrobní proces zůstal stejný jako u řady HD3000, tedy 55nm.

Za pokrokem stojí především z větší částí reorganizované texturovací jednotky, zvlášť potom jejich vyrovnávací paměť. Tím se podařilo na stejnou plochu vtěsnat o 70% výkonnější aparát, a to jistě není zanedbatelné.

V rámci výpočetní síly se RV770 může ohánět osmi sty stream procesorů. U Radeonů 3800 jich bylo pouze 320, dohromady potom podávaly teoretický výkon 500 GFLOPS (operací za sekundu) u výkonnější ze dvojice. Naproti tomu nižší model řady 4000, tedy 4850 zvládá 1000 GFLOPS a 4870 potom dokonce 1,2 TFLOPS.

Detailní pohled na HD 4850

Karta bývá obvykle osazena jednoslotovým chladičem s 6cm ventilátorem, čímž připomíná HD 3850. I přídavné napájení je tu jen jedno zastoupené 6-pinovým konektorem. Délka karty 23,3cm vypadá poměrně majestátně, dokud ji přímo neporovnáte s konkurenční GeForce 9800GTX o délce 26,7cm. Potom zjistíte, že je vlastně docela malá.

Srdcem karty je zmíněný procesor RV770 taktovaný na frekvenci 625MHz. Do 512MB videopaměti přistupuje po 256-bitové datové sběrnici. Paměti pracující na frekvenci téměř 2GHz (1986MHz), typově jde o GDDR3 čipy. Celková spotřeba karty se v takovémto složení může dostat až na hranici 110W.

Z daných parametrů je patrné, že nepůjde o výkonovou bombu ucházející se o místo nejrychlejšího grafického akcelerátoru na planetě. Místo toho míří HD 4850 do střední třídy, odkud se rekrutuje největší část prodaných grafických karet pro hráče. A jak stojí v herních testech?

Výkon ve hrách

Výkon grafických karet ve hře Unreal Tournament 3

V akční hře UT3 sice nedosahuje novinka na starší dvoučipovou 3870X2, ale i tak se jí slušně přibližuje. V porovnání s konkurenční GeForce 9800GTX zaostává jen zanedbatelně. Co je ale důležitější, na 22" LCD panelech budou hry na Unreal 3 Engine fungovat zcela bezproblémů. To platí například pro Gears of War nebo Bioshock.

Výkon grafických karet ve hře Crysis

V náročné Crysis se karty seřadily velmi blízko sebe. Hra více vyhovuje grafickým kartám Nvidia, a tak 4850 poměrně logickyzaostává i za postarší GeForce 8800GT, třebaže minimálně. Ale na plynulou hratelnost to stále ještě není, v některých scénách klesá četnost snímků příliš nízko. Kdo si chce zahrát Crysis bez potíží, bude muset sáhnout po výkonější kartě za více peněz.

Výkon grafických karet ve hře TES4: Oblivion

I když Oblivion nepatří mezi nejnovější tituly, má stále své obdivovatele a vypovídací hodnotu. Radeon HD 4850 si zde vede nejlépe ze zkoušené čtveřice a potvrzuje tak své vysoké ambice. Zajímavé je, jak moc poráží kartu X2. Důvodem je horší optimalizace ovladačů pro tuto hru na dvoučipové kartě.

Hodnocení

Pokud se pozorně podíváte na výsledky testů, určitě vám nemůže uniknout, jaký pokrok nové jádro udělalo. Výsledky jediné HD 4850 si nezadají s dvoučipovou HD 3870X2. To znamená, že ačkoliv se jádro příliš v nové generaci nevyvíjelo, výkonnostní skok je obrovský.

Radeon HD 4850 tak dopadl nejen dobře, ale vzhledem k prodejní ceně 4000 Kč s daní může sotva hledat konkurenci. Podobně výkonná GeForce 9800GTX se prodává minimálně o 1000 Kč dráž, nemluva o vyšší energetické náročnosti. Po delší době útlumu to vypadá, že grafické akcelerátory s nálepkou ATI na chladiči mají opět navrch. Nechme se překvapit, jakým kalibrem odpoví Nvidia.