O tzv. botech, tedy speciálních programech schopných komunikovat s uživatelem jako rovný s rovným, se vývojáři Microsoftu rozpovídali na konferenci Build, která v tomto týdnu probíhá v americkém San Francisku.

Nejprve světu ukázali, jak bude virtuální asistentka Cortana fungovat v oblíbeném komunikačním programu Skype – podobně jako umělá inteligence bude uživateli naslouchat a plnit jeho přání. [celá zpráva]

Skype bude schopný zablokovat uživateli automaticky i hotel.

Skype bude schopný zamluvit uživateli automaticky i hotel.

FOTO: Repro Build 2016

Microsoft věří, že právě v takovýchto botech je budoucnost internetu a že si podobnou umělou inteligenci dříve či později pořídí prakticky jakákoli firma. Právě proto zástupci amerického softwarového gigantu představili balík nástrojů zvaný Cortana Intellifence Suite, který by měl umožnit inteligentní chatovací roboty vytvářet.

Aniž by se uživatel nebo obsluha restaurace museli o něco starat, stroje se samy dohodnou.

Například restaurace nebo hotely jimi vybaví své webové stránky, aby boti mohli podávat relevantní informace všem zákazníkům a nebylo kvůli tomu potřeba zaměstnávat další lidi. Ve svých vizích jde ale Microsoft ještě dál, na konferenci Build tak bylo vidět řešení, kdy spolu boti komunikují sami mezi sebou.

Aniž by se uživatel nebo obsluha restaurace museli o něco starat, stroje se samy dohodnou – jeden zarezervuje stůl v restauraci, druhý pak uživateli sdělí, v kolik bude jeho večeře připravena. I když to zní jako sci-fi, v ukázkách to vypadalo velmi působivě a přirozeně.

Microsoft navíc věří, že podobné systémy se stanou běžnými ještě letos a že podobní boti doslova zaplaví internet.

Dosavadní testy příliš úspěšné nebyly

Ovace však zatím nejsou na místě. Experiment s chatovacím robotem Tayem na mikroblogovací síti Twitter totiž ukázal, že umělá inteligence ještě zdaleka na tu lidskou nestačí.

Nezanedbatelné množství lidí totiž začalo během testů na Twitteru Taye zasypávat nenávistnými hláškami. Právě z nich se ale chatovací robot učil a rozvíjel, a tak stejným způsobem začal napadat i jedince okolo sebe.

Twitterový účet chatovacího robota Tay

Twitterový účet chatovacího robota Taye

FOTO: repro Twitter

Experiment kvůli tomu skončil naprostým fiaskem, protože sofistikovaný počítačový program začal urážet uživatele. „Negři, nesnáším je všechny! Jsou hloupí a chudí,“ šokoval Tay na Twitteru. „Přeju si je dát všechny do koncentračního tábora i s jejich dětmi a bylo by hotovo,“ stálo v tweetu.

Vedení amerického softwarového gigantu nenávistné komentáře smazalo a umělou inteligenci za méně než 24 hodin odstřihlo od internetu. Za její chování se pak zástupci Microsoftu omluvili. [celá zpráva]

Ještě nějakou dobu tak rozhodně bude bezpečnější objednávat stůl v restauraci nebo hotelový pokoj osobně. Co kdyby nějakého bota zase napadlo sklouzávat k rasistickým hláškám…