Hlavní obsah

Počítačoví podvodníci zneužívají krizi, lákají na výhodné nákupy

Novinky, Miloslav Fišer

Počítačoví podvodníci a spekulanti, kteří na internetu rozesílají nevyžádanou poštu, v současnosti hojně využívají témata spojená s finanční krizí. Kladou důraz na pokles prodejů v automobilovém průmyslu a nabízejí výhodné nákupy. Například nabízejí 1000 vozů z Velké Británie s 35% slevou z původní ceny. Vyplývá to z bezpečnostní studie společnosti Symantec.

Foto: Novinky

Podle bezpečnostní analýzy antivirové společnosti Symantec výrazně narostl počet nevyžádané pošty, a to téměř o deset procent.

Článek

Nejfrekventovanější jsou podvodné zprávy s nabídkou služeb a produktů spojených s internetem (27 %), dále se věnují zdraví (23 %), kde v poslední době přišla do módy propagace produktů zaměřených na diabetiky, a nejrůznější nabídky produktů převážně orientovaných na sex (18 %).

V USA spolu s nezaměstnaností vzrostl počet spamu, ve kterém jsou nabízeny univerzitní diplomy, které nezaměstnaným pomohou snáze nalézt novou práci.

Populární je v tomto ohledu i sociální síť Twitter. Tam nyní kralují dvě témata: „Risk-Free Twitter Profit Software”, který nabízí rychlý a snadný výdělek, a „Datetwit“, s jehož pomocí byste měli nalézt životního partnera, ale přitom vám ukradne osobní informace.

Útočníci kradou citlivá data uživatele

Útoky pocházejí převážně z USA (24 %), kde je patrný mírný meziroční nárůst. Dále z Brazílie (10 %) a Jižní Koreje (5%), která na třetí pozici vystřídala Čínu.

Oproti tomu v počtu hostujících webových stránek rozesílajících spam je na prvním místě Brazílie (16 %), v závěsu jsou Turecko (8 %) a Rusko (7 %). Spojené státy, odkud pochází nejvíce útoků, obsadily až páté místo s 6% podílem.

Drtivá většina phishingových útoků je spojená s bankovními službami a převody peněz, následuje elektronické obchodování a informační služby. V národním srovnání se z všeobecného trendu vymyká jen Čína, kde je 99 % všech phishingových útoků zaměřeno na elektronický obchod.

Podle bezpečnostní analýzy antivirové společnosti Symantec navíc výrazně narostl počet nevyžádané pošty téměř o deset procent. V současnosti tak nevyžádaná pošta představuje již 85,3 procenta z celkové e-mailové komunikace. Naposledy byla taková míra spamu zaznamenána v září roku 2007. [celá zpráva]

Nevyžádaná pošta ve světě
Úroveň nevyžádané pošty vzrostla ve Velké Británii v dubnu o 25,6 % na 94 %. Velká Británie se tak stává zemí s největším podílem nevyžádané pošty.
Úroveň nevyžádané pošty vzrostla v USA na 79,4 %, na 77,4 % v Kanadě a na 89,9 % v Hongkongu. Podíl nevyžádané pošty v Německu dosáhl 83,3 %, v Nizozemsku 78,0 %. Úroveň nevyžádané pošty v Austrálii dosáhla 87,8 %, 90,3 % v Číně a 86,4 % v Japonsku.
Nejvíce zamořený nevyžádanou poštou byl v dubnu sektor maloobchodu s podílem nevyžádané pošty 82,9 %.
Úroveň nevyžádané pošty dosáhla 81,1 % v sektoru vzdělávání a 77,3 % v chemickém a farmaceutickém sektoru, 76,1 % ve veřejném sektoru a 78,2 % ve financích.

Spam existoval dříve než internet

Dávno před zrodem internetu dnešní podoby proběhla aféra, kterou lze označit za zrod spamových zpráv. V květnu 1978 odeslal obchodník Gary Thuerk příjemcům pošty v síti Arpanet zprávu s pozvánkou na promo akci nového počítače. Nevyžádaná pošta byla vlastně prvním spamem, ačkoli tento název se začal používat až o patnáct let později.

Teprve v roce 1993 přišel administrátor sítě Usenet Joel Furr s pojmem spam – nevyžádaná pošta. Furr se inspiroval svým oblíbeným seriálem Monty Python a skečem o mase v konzervách, na kterých si skupina Vikingů pochutnávala a opěvala ho: „Spam. Spam. Spam. Spam. Spam.“ Spam je obchodní značka konzervy s vepřovou šunkou. Název vznikl zkrácením slov sp(ice) a (h)am – koření a šunka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám