Hlavní obsah
Foto: Dana Kysučanová, Novinky

Češi loni utratili za mobilní služby operátorů skoro 90 miliard korun

Za mobilní služby jednotlivých operátorů utratili Češi loni 87,5 miliard korun. To je podle výroční zprávy společnosti Telefónika O2 o tři procenta více, než tomu bylo v roce 2007. Počet SIM karet se zvýšil o pět procent, na 100 Čechů tedy loni připadalo 130 mobilních čísel.

Foto: Dana Kysučanová, Novinky
Češi loni utratili za mobilní služby operátorů skoro 90 miliard korun

Čistý přírůstek zákazníků O2, T-Mobilu a Vodafonu se loni snížil na 567 000 lidí proti 793 000 v předchozím roce. Meziročně tak čistý přírůstek klesl o 28 procent.

Výnosy z pevných linek stagnovaly na 52 miliardách korun. Pokles příjmů z hlasových služeb přitom nahradily rostoucí výnosy z internetu a internetové televize. Počet uživatelů bezdrátové technologie Wi-Fi se zvýšil o 12 procent na 740 000 lidí.

Na 100 Čechů loni připadalo 130 mobilních čísel

Počet mobilních telefonních čísel v Česku se loni zvýšil o půl miliónu na 13,57 miliónu. Za rok 2007 byl přírůstek o více než 200 000 čísel vyšší. Na 100 Čechů tak na konci loňského roku připadalo 130 aktivních SIM karet. O rok dříve to bylo 126 karet. Vyplývá to z údajů mobilních operátorů.

Největší přírůstek loni zaznamenal Vodafone, který zvýšil počet uživatelů o 230 000 na 2,89 miliónu. Co do počtu klientů největší T-Mobile přidal 150 000 čísel, a měl tak 5,42 miliónu uživatelů. Telefónica O2 zvýšila počet zákazníků o 140 000 na 5,26 miliónu.

Počty aktivních SIM karet mobilních operátorů v Česku

2007 (mil.)
2008 (mil.)
Změna
T-Mobile
5,275,42
150 000
Telefónica O2
5,125,26
140 000
Vodafone
2,662,89
230 000
Celkem
13,0513,57
520 000

Podle odborníků je tuzemský trh již téměř nasycený, a operátoři se proto místo na získávání nových klientů zaměřují na zvyšování výnosů prostřednictvím nabídky nových služeb.

V Česku je používání mobilu čtvrté nejdražší z celé EU

Ceny, které si za své služby účtují mobilní operátoři v České republice, byly loni čtvrté nejvyšší z členských zemí EU. Vyplývá to ze zprávy Evropské komise, která pro cenové srovnání použila měsíční balíček služeb, obsahující 65 odchozích hovorů, 50 textových zpráv a tři multimediální zprávy MMS.

Zatímco v Unii se loni tento měsíční průměrný účet za mobilní telefony meziročně snížil z 21,50 na 19,50 eura (v přepočtu na 532 korun), v České republice byl trend opačný. Předloni typická spotřební cena za průměrné mobilní služby v ČR činila asi 22 eur, tedy 600 korun, avšak loni už přes 27 eur (737 Kč).

Loni tak Češi měli čtvrtý nejdražší účet za zmíněný průměrný balíček služeb z celé sedmadvacetičlenné Unie. Před nimi podle EK figurují v tomto směru už jen Španělé s 35,90 eura (982 Kč), Francouzi s 29,80 eura (815 Kč) a Irové s 29,6 eura (810 Kč).

V současnosti je bez mobilního telefonu kolem 10 až 20 procent lidí, především dětí a seniorů. Průměrné měsíční výnosy na zákazníka operátorům klesají. Nejvyšší výnos uvádí za minulý rok Vodafone, a to 583 korun měsíčně, následuje Telefónica s 519 korunami a T-Mobile, který měl z jednoho klienta průměrně 500 korun za měsíc.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků