Zhruba 44 procent Čechů spadá do kategorie vysokofrekvenčních uživatelů, kteří od rána do noci po svém smartphonu sáhnou více než padesátkrát, to znamená každých zhruba 19 minut z aktivní části dne.

Mobilní telefony už dávno neslouží jen k volání a přijímání hovorů, což byla dříve jejich primární funkce, ale pro řadu lidí představují preferované zařízení pro přístup na internet.

Nejčastěji používáme komunikátory

„Ve spektru nejčastějších činností vede využívání komunikátorů, jako jsou Skype, WhatsApp či Facebook Messenger, dále pak psaní zpráv a vyřizování e-mailové korespondence společně s kalendářem. Následuje využívání aplikací včetně sociálních sítí, sledování zpravodajství či multimédií až po letmé zkontrolování času těmi, kteří využívají svůj mobil namísto hodinek," uvedl Martin Hnízdil ze společnosti truconneXion.

Chování člověka by mělo být podle psychologa Michala Waltera vědomě ovlivňováno jeho prioritami a podle nich by se měl rozhodovat, čemu bude cíleně věnovat čas a pozornost. „U části populace nelze vyloučit vznik jakési specifické formy závislosti na mobilním telefonu spojené s jeho nutkavým používáním, respektive už zneužíváním,“ podotkl.

Používání mobilního telefonu podle něj odvádí pozornost od jakékoli činnosti, která vyžaduje intenzivní soustředění.

Problém pro zaměstnavatele

Z hlediska zaměstnavatelů je to vážný problém, protože závislost na mobilních telefonech vede k masivnímu zneužívání pracovního času v řádech až několika hodin denně.

I v takovém případě je ovšem obtížné zaměstnanci toto zneužívání dokázat bez pomoci speciálního softwaru, který na firemních mobilech rozliší pracovní a mimopracovní aktivity. Ještě větším rizikem je zneužití či únik citlivých firemních dat. Mobilní telefony jsou totiž oproti osobním počítačům v korporátním prostředí často hůře zabezpečeny.

V desetimiliónovém Česku je více než 14 miliónů aktivních mobilních SIM karet.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: