Vodafone byl v hledáčku ČTÚ už od loňského roku, kdy službu zvanou „Data nad rámec balíčku“ automaticky aktivoval svým zákazníkům. Že je automatické dokupování dat nekalou obchodní praktikou, uvedl úřad už letos v květnu. V úterý pak své stanovisko potvrdil.

„Rozhodnutí o udělení pokuty společnosti Vodafone Czech Republic a.s. za agresivní obchodní praktiku je pravomocné. Operátor musí zaplatit pokutu jeden milión korun a do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby ‚Data nad rámec balíčku‘,“ prohlásil mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Vodafone aktivoval zmiňovanou službu automaticky všem uživatelům neomezeného internetu loni v září. Zatímco dříve mohli připojení používat po vyčerpání datového limitu i nadále se sníženou rychlostí, po změně došlo k automatickému obnovení datových služeb, za což zákazník zaplatil navíc 50 Kč. [celá zpráva]

Pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb.mluvčí ČTÚ Martin Drtina

„Operátor se bránil argumentací, že změna účtování služby byla veřejně prezentována a každý ze zákazníků měl možnost změnu smlouvy odmítnout a smluvní vztah s Vodafonem ukončit. Druhoinstanční rozhodnutí ČTÚ naproti tomu uvádí, že pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb. K objednání služeb je nutné aktivní jednání zákazníka a ne pouze jeho nečinnost,“ doplnil Drtina.

Operátor již dříve uvedl, že změna byla krokem správným směrem. „Naši zákazníci potvrzují, že změna účtování dat byl krok správným směrem. Ze statistik vyplývá, že více než 3/4 zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni,“ uvedla již dříve na dotaz Novinek mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Podle ČTK chce Vodafone ještě požádat ČTÚ o přezkumné řízení a zároveň se obrátit na soud.

"Souhlasíme s tím, že ČTÚ, stejně jako Vodafone, chrání práva spotřebitelů. Věříme proto, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb a takové řešení jsme jim nabídli. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat," řekla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Automatické dokupování dat má i O2

Vodafone není jediným operátorem, který nabízí automatické dokupování dat po vyčerpání datového limitu. Tento systém zavedlo letos v květnu také O2.

„Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace,“ poradil již dříve Drtina.

Ke změně nastavení vybraných tarifů se tento měsíc odhodlal také T-Mobile. Ten však automatické dokupování dat uživatelům nenabízel, místo toho jim rovnou po vyčerpání datového limitu internet vypnul. [celá zpráva]

Podle zkušeností uživatelů a informací na webových stránkách T-Mobilu již růžový operátor tento model práce s FUP nepraktikuje. Po vyčerpání datového limitu se pouze lidem internet zpomalí, tak jako tomu bylo i dříve.