„Zatímco datový přenos ve fixní síti je v posledních měsících konstantní, objem přenesených dat v mobilní síti vzrostl od začátku letošního roku o 45 procent,“ sdělila Lucie Pecháčková z tiskového oddělení O2.

Odlišný přístup

Některým lidem stačí v mobilu zkontrolovat jízdní řád nebo denní zpravodajství. Najdou se ale i tací, kteří prostřednictvím mobilních telefonů sledují televizi, poslouchají on-line hudbu či sdílejí soubory, a potřebují proto přenášet velké objemy dat. Těchto uživatelů přibývá a operátoři tomu přizpůsobují své sítě i podmínky.

Ještě loni bylo běžnou praxí výrazné zpomalení přenosu dat po vyčerpání základního objemu dat v tarifu, nyní je vše jinak. Zatímco operátor T-Mobile po vyčerpání základního objemu dat u některých tarifů data uprostřed stahování zastaví, dokud si klient neobjedná další balíček, O2 a Vodafone přistoupily k obnově dat. Každý ovšem po svém.

Vodafone zákazníkům aktivuje novou doplňkovou službu, u které se liší datový objem od sjednaného tarifu. O2 zvolilo odlišný přístup a obnoví sjednaný objem dat za výhodnější cenu.

„Řada zákazníků si zpomalení rychlosti po vyčerpání základního objemu dat chybně spojovala se zhoršenou kvalitou sítě. Proto jsme těmto náročným uživatelům přinesli možnost surfovat bez omezení rychlosti s tím, že jim základní objem dat obnovíme, aniž by se zhoršila kvalita stahování například uprostřed sledování videa,“ popsala Pecháčková.

ČTÚ se automatické dokupování nelíbí

Fungování služeb mobilního internetu prověřuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ten letos na jaře udělil společnosti Vodafone miliónovou pokutu za to, že klientům účtovala službu, kterou si výslovně neobjednali. Správní řízení zahájil ČTÚ nedávno také se společností O2, u které se však postup obnovy dat odlišuje.

„Všichni naši zákazníci jsou o obnově dat a jejím zpoplatnění několikrát jasně informováni. Zákazník si navíc přímo z mobilu může nastavení jednoduše změnit a fungovat stejně jako doposud. Toto nastavení mu u O2 zůstává i v případě, že se rozhodne změnit svůj tarif. Správně nastavený informační proces i jednoduchou možnost ovládání potvrzuje jak minimální počet stížností, tak rostoucí zájem o automatickou obnovu dat,“ vysvětlila Pecháčková.

Společnost O2 zavedla obnovu dat před čtyřmi měsíci a zatím se týká jen zhruba čtyř procent jejích zákazníků. Tři čtvrtiny z nich jsou ve věkové skupině do 35 let a 83 procent jich vlastní chytrý telefon vyšší kategorie.

Pro většinu ostatních klientů O2 se podle Pecháčkové nic nemění, protože jim stačí základní objem dat v jejich tarifu.

Zákazníkům se čerpaná data na faktuře objeví až ve chvíli, kdy je skutečně využijí, samotná možnost zpoplatněna není. Podobně funguje například roaming – jeho aktivace je zdarma a zákazník za něj platí až ve chvíli, kdy využije nějakou službu v zahraniční síti.