Hlavní obsah

Nejlukrativnější mobilní trh na světě je přesycen

Čína bývá analytiky označována za nejlukrativnější mobilní trh na světě, a to nejen kvůli počtu obyvatel, ale také kvůli stále rostoucímu zájmu tamních obyvatel o moderní technologie. Jak se ale nyní zdá, čínský trh je již nasycen. Uvedla to výzkumná společnost IDC, podle které odbyt chytrých telefonů na tamním trhu v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 4,3 procenta na 98,8 miliónu kusů.

Foto: Carlos Barria, Reuters

Pozici jedničky na čínském trhu díky svému přístroji s větším displejem iPhone 6 obsadil Apple

Článek

Jde zároveň o první pokles za šest let na největším trhu mobilních přístrojů na světě. Odbyt se snížil i ve srovnání s předchozím měsícem, a to o osm procent. Za celý letošní rok IDC očekává stagnaci prodeje.

Zájem o chytré telefony v Číně, která je nejlidnatější zemí světa, v posledních letech prudce rostl. To pomohlo řadě výrobců. Například americký Apple v posledním loňském čtvrtletí vykázal v Číně rekordní tržby 16,8 miliardy USD (413 miliard Kč) díky svému novému přístroji iPhone 6.

Z outsidera až téměř na vrchol

Čínská společnost Xiaomi pak za pouhé čtyři roky vyrostla ve firmu s hodnotou 46 miliard dolarů, což z ní dělá jednu z nejhodnotnější soukromých technologických firem světa.

Firma poráží konkurenci především neskutečným poměrem cena/výkon. Například aktuální vlajková loď Xiaomi Mi4 patří k těm nejvýkonnějším smartphonům na světě, prodává se ale o polovinu levněji než zavedená konkurence. [celá zpráva]

Už v roce 2011 Čína v prodeji chytrých telefonů překonala Spojené státy a stala se největším světovým trhem podle počtu prodaných kusů.

Pozici jedničky na čínském trhu díky svému přístroji s větším displejem iPhone 6 obsadil Apple, jehož podíl na zdejším trhu činil 14,7 procenta. Druhá skončila Xiaomi s podílem 13,7 procenta a třetí Huawei s podílem 11,4 procenta. Světová jednička Samsung skončila v Číně na čtvrtém místě s podílem 9,7 procenta.

Nové příležitosti v Indii a jihovýchodní Asii

Pokles v Číně zřejmě zvýší tlak na výrobce, kteří se budou snažit najít nové příležitosti k růstu v Indii či jihovýchodní Asii, upozornila agentura Reuters. Důležité zde pro ně podle analytiků IDC bude uzavření partnerství s distributory. Čínská Xiaomi se již začala více zaměřovat na expanzi v zahraničí a v rámci úsilí o posílení pozice v Indii letos v dubnu koupil podíl v této čínské společnosti šéf indického konglomerátu Tata Ratan Tata.

„Čína je často považována za rozvojový trh, ale realita je taková, že většina telefonů prodaných v současnosti v Číně jsou smartphony, podobně jako na dalších zralých trzích, jako jsou Spojené státy, Británie, Austrálie a Japonsko," uvedla výkonná ředitelka čínské pobočky IDC Kitty Foková.

Stejně jako na těchto zralých trzích bude podle ní pro další růst nyní důležité, aby prodejci přesvědčili současné uživatele, že je třeba si starší přístroje vyměnit za modernější verzi.

Reklama

Výběr článků

Načítám