ČTÚ zároveň po Vodafonu požaduje změnu ve smlouvě, aby nabídka byla v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele. Podle Drtiny je automatická aktivace postavena na principu, že spotřebiteli je dodána a účtována služba, kterou si sám předem aktivně neobjednal.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

"Dokup dat nad rámec balíčku jsme zavedli v souladu se zákonem. Jsme připraveni o tom s ČTÚ nadále diskutovat," reagovala mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Snaha nabídnout vyšší rychlost je chvályhodná, problém je však v tom, že operátor aktivuje tuto novou službu na rozdíl od všech konkurentů v Česku svým zákazníkům automaticky. Zatímco dříve se jim internet pouze zpomalil, nyní se jim však stahování velkých souborů a brouzdání na webu po vyčerpání datového limitu promítne i do faktury.

Ceny a výše služby Data nad rámec balíčku v závislosti na tarifu
Název datového tarifuVýše balíčku Data nad rámec balíčkuCena balíčku Data nad rámec balíčku (s DPH)
Internet v mobilu50 MB49 Kč
Připojení na stálo250 MB49 Kč
Student Internet50 MB49 Kč
Internet v mobilu naplno250 MB49 Kč
Připojení pro mobil standard50 MB49 Kč
Připojení pro mobil super50 MB49 Kč
Připojení pro mobil premium250 MB49 Kč
Připojení pro mobil premium 250 MB49 Kč
Mobilní připojení 500 MB250 MB49 Kč
Mobilní připojení 1 GB250 MB49 Kč
Mobilní připojení 1,5 GB250 MB49 Kč
Mobilní připojení 4 GB250 MB49 Kč
Mobilní připojení 10 GB250 MB49 Kč

Službu je možné zrušit

Tuto službu je možné už od jejího spuštění, tedy od 13. září, kdykoliv zrušit. „Pokud vám na rychlosti datového připojení po vyčerpání základního objemu dat svého tarifu nezáleží, můžete si službu Data nad rámec balíčku hned deaktivovat na stránce muj.vodafone.cz,” stojí na internetových stránkách operátora.

„Připojení sníženou rychlostí 20 kb/s pak budete po vyčerpání základního objemu dat využívat i nadále zdarma a po dosažení základního objemu dat tarifu vám nebudeme již nic účtovat,“ uvedli už dříve zástupci Vodafonu.

ČTÚ řeší i další operátory

ČTÚ se rovněž nelíbí, že společnost O2 nebo virtuální operátoři v její síti, tedy BLESKmobil, Gorila Mobil, Tesco Mobile, vyřizují reklamace prostřednictvím zpoplatněné zákaznické linky. Podle regulátora tak omezují práva spotřebitele z vadného plnění.

"Podle zákona přitom má prodávající přijmout reklamaci i v sídle, nebo místě podnikání a nikoliv si vynucovat podání reklamace pouze jediným způsobem, který je nadto zpoplatněn," dodal Drtina.