Hlavní obsah

Operátoři přicházejí se snížením smluvních pokut pozdě

Mobilní operátoři sníží výši pokut, které účtují zákazníkům při předčasném ukončení smlouvy na dobu určitou, s půlročním zpožděním. Firmám za prodlevu hrozí sankce až deset miliónů korun. Uvedl to Český telekomunikační úřad.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Snížení požadované částky při předčasném vypovězení smluv na maximálně pětinu součtu zbývajících paušálů nařizuje firmám novela telekomunikačního zákona, která je účinná od 8. srpna. Na samotnou změnu znění smluv novela operátorům dává šestiměsíční odklad. Ten se však podle ČTÚ nevztahuje na zavedení nižších sankcí. Operátoři, kteří stále požadují doplatek větší části paušálu, tvrdí opak.

"Šestiměsíční lhůta slouží výlučně k tomu, aby příslušné změny zapracovali do svých obchodních podmínek. Nicméně ve vztahu k novým i stávajícím zákazníkům musejí již od 8. srpna postupovat tak, jak jim znění novely ukládá. A pokud operátoři tak nepostupují a zákon porušují, právní norma na to pamatuje sankčními prostředky, kterých ČTÚ využije," řekl ČTK mluvčí úřadu Martin Drtina.

Jako první oznámil konkrétní změnu a termín jejího zavedení T-Mobile. Ten od 26. ledna změní smluvní podmínky podle nového občanského zákoníku i telekomunikační novely. Smluvní pokuta od tohoto data klesne z poloviny na 20 procent. Nově bude operátor všechny změny smluv zasílat do elektronické schránky uživatele T-Box, kde budou uložené půl roku. Bude také zákazníky informovat o plánovaném automatickém prodloužení smlouvy, a to vždy minimálně jeden měsíc dopředu. Smluvní podmínky budou zároveň kratší a přehlednější.

U Vodafonu a Telefóniky od února

Konkurenční Vodafone a Telefónica změny zavedou zřejmě až k 8. únoru a zákazníkům je oznámí s měsíčním předstihem. "Podmínky stanovené novelou zrealizujeme tak, aby znamenaly co nejmenší zátěž pro naše zákazníky. V tuto chvíli se podmínky uzavírání ani vypovězení smluv nemění," uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

"Nové všeobecné podmínky vstoupí v platnost 8. února. Všechny naše zákazníky současně budeme o této změně informovat jeden měsíc dopředu, to znamená, že nejpozději do 8. ledna dostanou všichni zákazníci jako součást svého vyúčtování informaci o nových podmínkách. Nové znění podmínek v plném znění bude také k dispozici na našem webu," dodal Ctibor Jappel z Telefóniky.

ČTÚ zároveň chystá s mobilními operátory správní řízení kvůli nedostatkům ve smluvních podmínkách. Ty jsou podle úřadu stále zbytečně dlouhé a nepřehledné.

Reklama

Výběr článků

Načítám