RIM byla průkopníkem smartphonů a její přístroje byly oblíbené zvláště mezi manažery. V posledních dvou letech však nestačí držet krok s konkurencí telefonů iPhone od americké společnosti Apple a zařízení od jihokorejského Samsungu a dalších firem na bázi systému Android.

BlackBerry Q10

BlackBerry Q10

FOTO: RIM

"Jsme rozhodně na cestě transformace, na cestě, která nejenže změní od základů naše podnikání a značku, ale která, jak věřím, přemění mobilní komunikace ve skutečný mobilní computing," řekl na prezentaci v New Yorku šéf firmy Thorsten Heins.

Nové telefony BlackBerry se chlubí rychlými internetovými prohlížeči, chytrými fotoaparáty a jsou vybaveny rozsáhlou knihovnou aplikací. Nový operační systém s pořadovým číslem deset se na technologických blozích setkal vesměs s příznivými ohlasy.

BlackBerry Z10

BlackBerry Z10

FOTO: RIM

Heins v New Yorku představil dva nové telefony. Model Q10 má ve spodní části tradiční fyzickou klávesnici a displej má úhlopříčku 7,8 centimetru. Typ Z10 má celoplošný dotykový displej o úhlopříčce 10,6 centimetru.

Firma sdělila, že na klíčovém americkém trhu se nové přístroje Z10 s dotykovou klávesnicí objeví nejdříve v polovině března. Už ve čtvrtek se ale začnou prodávat v Británii a příští týden v Kanadě. Telefony Q10 s klávesnicí vstoupí na globální trh během dubna, uvedl Heins.

Posílení značky BlackBerry

Většina analytiků považuje BlackBerry 10 za klíč k dlouhodobé životaschopnosti firmy, zatím si však nejsou jisti jeho úspěchem. Akcie RIM v Torontu klesaly o zhruba pět procent. "Uvidíme, zda si získají někdejší slávu. Mám dojem, že to budou telefony, o nichž bude každý mluvit dobře, ale zas tak moc lidí je kupovat nebude," řekl agentuře AP analytik Colin Gillis z firmy BGC Financial.

BlackBerry Curve 9320

Starší model BlackBerry Curve 9320

FOTO: RIM

Změna jména umožní firmě posílit značku BlackBerry, která je i přes nedávný ústup ze slávy stále velmi hodnotná. "Předtím jsme používali značky Research In Motion, BlackBerry, Bold, Curve, Torch, PlayBook, což všechno rozřeďovalo značku BlackBerry, která je fantastickou devízou," řekl marketingový ředitel firmy Frank Boulben. "Přesun k modelu značkového domu nám umožní zaměřit marketing pouze na jeden název," dodal.

Nové telefony firma původně plánovala na počátek loňského roku. Odklady přispěly k prudkému poklesu hodnoty firmy a k propuštění asi 5000 zaměstnanců. Akcie RIM se nyní pohybují asi 90 procent pod svým maximem téměř 150 dolarů z roku 2008. Z minima z loňského září se však jejich kurz více než zdvojnásobil na zhruba 15 dolarů.