U již existujících smluv musí být nová cena použita nejpozději od letošního 15. září. "ČTÚ v konečné fázi přípravy rozhodnutí zohlednil názor Evropské komise a rozhodl se uspíšit účinnost nově stanovené ceny," uvedl mluvčí. Snížení takzvaných terminačních poplatků by se podle něj mohlo promítnout i do maloobchodních cen za volání.

Snížení cen v reakci na nařízení ČTÚ připustil Vodafone. "Snížení (terminačních poplatků) se budeme snažit využít ve prospěch zákazníkům," řekl mluvčí firmy Miroslav Čepický. Detaily ale zatím s ohledem na konkurenci odmítl zveřejnit.

Terminační poplatky se snižují každý rok

Podle Jiřího Janečka z tiskového oddělení T- Mobile bude naopak vliv terminačních poplatků na výslednou cenu volání minimální. Jednotková cena za volání prý už nehraje tak významnou roli jako v minulosti. Řada lidí totiž využívá paušály, v rámci kterých zákazníci dostávají předem určené množství volných minut k provolání. Terminační poplatky se navíc podle něj snižují každý rok v průměru o deset procent a operátoři s touto změnou dlouhodobě počítají.

Podobný názor má Ctibor Jappel z tiskového oddělení Telefóniky O2. Výsledná cena volání podle něj nemůže jednoduše kopírovat změnu terminačních poplatků, protože telekomunikační společnosti do ní musí započíst další náklady na výstavbu a provozování sítí. Nelze proto říci, že při 50procentním snížení terminačního poplatku se i cena volání o polovinu sníží, dodal.

Tlak na nižší ceny

Úřad začal terminační poplatky snižovat v pravidelných půlročních intervalech v roce 2009, ještě počátkem toho roku byly na 2,99 Kč za minutu. Dosud je stanovoval na základě analýzy historických nákladů. Pro rok 2013 už chce poplatky počítat podle metodiky dlouhodobých přírůstkových nákladů doporučené Evropskou komisí. ČTÚ předpokládá, že rozhodnutí o ceně podle nové metodiky vydá v prosinci 2012.

Po loňské kritice a obviňování z nečinnosti chce letos ČTÚ zvýšit tlak, aby operátoři koncové ceny snížili. Větší tlak na ceny si slibuje například od otevření trhu pro takzvané virtuální operátory, kteří by využívali síť některé ze zavedených firem na trhu, nebo od vstupu nového hráče v rámci aukce kmitočtu pro rychlé mobilní sítě.

V Česku bylo na konci loňska 14,24 miliónu aktivních mobilních čísel, počet zákazníků mobilních operátorů loni poprvé klesl.