Hlavní obsah

Konkurence drtí Apple na lukrativním čínském trhu, prodeje iPhonů slábnou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americká společnost Apple se svým chytrým mobilním telefonem iPhone v závěru loňského roku výrazně ztratila podíl na čínském trhu. Její pozice na největším světovém trhu mobilních telefonů se zhoršila už druhé čtvrtletí po sobě a nabourává ji sílící domácí konkurence a zčásti i čekání zákazníků na novou verzi iPhone 4S. Uvádí se to v údajích výzkumné firmy Gartner, které získala agentura Reuters.

Foto: Reuters

iPhone

Článek

Podíl Applu v Číně klesl ve čtvrtém čtvrtletí na 7,5 % z 10,4 % ve třetím čtvrtletí. Přeskočili jej čínští výrobci Huawei a ZTE, jejichž podíly se zvýšily nad deset procent. Největším prodejcem telefonů v Číně byl na konci roku jihokorejský Samsung Electronics, který z první příčky sesadil finskou Nokii.

"Čínští výrobci mobilních telefonů aktivně podporují své produkty spolu se třemi domácími telekomunikačními operátory. ZTE a Huawei díky tomu výrazně získávají tržní podíly," uvedl tchajwanský analytik firmy Gartner.

Zatím jediným operátorem, který v Číně nabízí iPhony, je místní dvojka China Unicom. V letošním roce by měl tyto telefony začít prodávat i nejmenší z trojice čínských operátorů China Telecom.

Boj o název iPad

Čína je pro Apple obtížný trh a situace firmy na něm se v posledních dnech výrazně zkomplikovala, když se dostala s místní firmou Proview do sporu o právo na značku počítačových tabletů iPad a čínské úřady začaly zabavovat tablety Applu u maloobchodníků v některých městech. [celá zpráva]

Celý spor není vůbec jednoduchý, protože zástupci Applu se domnívali, že mají vlastnická práva od roku 2009, kdy je koupili od britské společnosti IP Application za 50 000 USD - téměř milión korun.

Jak se ale postupně ukázalo, IP Application nebyla prvním registrátorem značky, ale pouze koupila práva v roce 2006, tedy dříve než jakýkoliv počítačový tablet od Applu vůbec existoval, od tchajwanské pobočky výrobce monitorů Proview.

A právě v tom je podle zástupců společnosti Proview problém. Tím, že značka byla koupena od tchajwanské pobočky a nikoliv od čínské centrály, neopravňuje nikoho kromě firmy Proview používat na území Číny název iPad.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám