ČTÚ zjistil, že průměrné ceny na trhu nekopírují snižování regulovaných poplatků, které si operátoři účtují mezi sebou. Průměrná cena minuty volání na maloobchodním trhu loni klesla o téměř šest procent na 2,56 Kč za minutu. Letos klesla zhruba o desetinu. Mezioperátorský neboli terminační poplatek přitom loni klesl o 28 procent na 1,81 Kč a letos o dalších 33 procent.

"Úřad si je vědom, že náklady na terminaci jsou pouze jedním nákladovým vstupem do maloobchodní ceny, ale s ohledem na pokles ostatních nákladových položek vstupujících do ceny maloobchodního volání úřad očekával, že maloobchodní ceny zohlední minimálně pokles cen za terminaci," uvedl předseda ČTÚ Pavel Dvořák.

Větší snížení cen zejména pro domácnosti, u kterých jsou v porovnání s dalšími evropskými zeměmi stále příliš vysoké, si ČTÚ slibuje od otevření trhu pro další operátory. Ti by na trh měli vstoupit buď získáním kmitočtů v chystané aukci, která bude v příštím roce, nebo jako tzv. virtuální operátoři, kteří využívají síť některého ze stávajících hráčů. Ti však dosud do svých sítí nikoho nepustili.

Vstup virtuálních operátorů, kteří běžně fungují v západoevropských zemích, by mělo umožnit zařazení mobilního trhu mezi regulované podle pravidel EU. K tomu úřad učinil první krok, když trh označil za nekonkurenční. V příštím roce by měl navrhnout regulační kroky.

Čeští zákazníci jsou znevýhodněni

Kromě absence dostatečného množství virtuálních operátorů jsou zákazníci v Česku podle statistiky tarifikačního kalkulátoru spotřebitelského časopisu dTest znevýhodněni ještě jedním důležitým faktorem - nevýhodnou tarifikací, kdy je účtována celá první minuta volání i v případě, že uživatel volá méně.

Ve srovnání se zahraničními operátory jsou tuzemští zákazníci znevýhodněni především proto, že většina zahraničních operátorů účtuje hovory po vteřinách. Přitom 41 % hovorů je v Česku kratší než minuta. "Pouze 19 procent lidí se podle průzkumu dTestu snaží zohledňovat svou aktuální tarifikaci při uskutečňovaném volání," uvedla poradkyně dTestu Tereza Gáliková.

Operátoři ale kritiku odmítají. Podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho kalkulátor tarifikace bohužel nezohledňuje naprosto zásadní fakta, jako je například volání mimo špičku či o svátcích a víkendech do vlastní sítě zdarma. [celá zpráva]