Hlavní obsah

Hrozbou pro výrobce navigací jsou podle analytiků mobily s GPS

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rostoucí počty mobilních telefonů s technologií globálního určování pozic (GPS) zastínily budoucnost výrobců samostatných navigací. Analytici říkají, že se tyto podniky budou muset rychle a chytře přeorientovat na zařízení, která lidem nabídnou řadu rozmanitějších služeb, napsala v neděli agentura AP.

Foto: Novinky

iPhone jako navigace

Článek

Navigace ukazují, kde se člověk nachází a kudy se přesunout do cíle cesty. Pokud ale výrobci samostatných GPS nerozšíří nabídku svých přístrojů, riskují, že se v budoucnu budou zákazníci spoléhat jen na své mobily. Některé nové aplikace již naznačují, co by navigace mohly nabízet. Jde například o okamžité informace o dopravní situaci.

"Budete muset poněkud předefinovat celou kategorii, jak to udělala Apple s iPodem Touch," předpověděl analytik agentury NPD Group Ross Rubin. Připomněl, že Apple z obyčejného mediálního přehrávače udělal internetové zařízení. Garmin, TomTom a další výrobci satelitní navigace by se také mohli poučit od výrobců fotoaparátů. Ti museli přesvědčit spotřebitele, že stojí za to mít samostatný aparát, protože se jim snímače v mobilech nemůžou kvalitativně vyrovnat.

Navigace budou chytřejší

Analytici ale podotýkají, že specifikem navigace je její hlavní funkce pomáhat při řízení. "Pozornost řidiče by měla zůstat na silnici, ne v kontrolování Facebooku," dodal Rubin. Výrobci již začali GPS obohacovat, například o bezdrátovou technologii, která ve vyspělých zařízeních ukazuje ceny benzinu na okolních čerpacích stanicích nebo přináší aktuální informace o počasí. Průzkumová agentura Berg Insight odhaduje, že do roku 2015 bude mít 80 procent navigací i bezdrátové stahování dat.

Dražší zařízení zabudovaná do palubní desky také přicházejí s možností přehrávat digitální audio soubory nebo fungují jako internetový terminál pro řidiče a spolujezdce. Tyto funkce navíc otevírají výrobcům cestu k dodatečným příjmům, protože u nich na rozdíl od nynějších map a vybavení můžou požadovat měsíční poplatky.

Ceny samotné navigace šly v posledních letech dolů. Z hračky pro zanícené technokraty a stojící přes 1000 dolarů (17 660 Kč) se stal nástroj za méně než 200 dolarů (3530 Kč) pro řidiče kamionů i sváteční jezdce. Přestože ekonomická krize prodej navigací poznamenala, jsou stále oblíbené. Průzkumová firma In-Stat odhaduje, že letos vzroste světový odbyt prodaných jednotek o 19 procent a v příštím roce o 13 procent. Výrobci navigací se navíc na trh s mobily vydali také. Jak Garmin, tak TomTom prodávají své aplikace pro mobily po 99 dolarech (1750 Kč), píše AP.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám