Navigace ukazují, kde se člověk nachází a kudy se přesunout do cíle cesty. Pokud ale výrobci samostatných GPS nerozšíří nabídku svých přístrojů, riskují, že se v budoucnu budou zákazníci spoléhat jen na své mobily. Některé nové aplikace již naznačují, co by navigace mohly nabízet. Jde například o okamžité informace o dopravní situaci.

"Budete muset poněkud předefinovat celou kategorii, jak to udělala Apple s iPodem Touch," předpověděl analytik agentury NPD Group Ross Rubin. Připomněl, že Apple z obyčejného mediálního přehrávače udělal internetové zařízení. Garmin, TomTom a další výrobci satelitní navigace by se také mohli poučit od výrobců fotoaparátů. Ti museli přesvědčit spotřebitele, že stojí za to mít samostatný aparát, protože se jim snímače v mobilech nemůžou kvalitativně vyrovnat.

Navigace budou chytřejší

Analytici ale podotýkají, že specifikem navigace je její hlavní funkce pomáhat při řízení. "Pozornost řidiče by měla zůstat na silnici, ne v kontrolování Facebooku," dodal Rubin. Výrobci již začali GPS obohacovat, například o bezdrátovou technologii, která ve vyspělých zařízeních ukazuje ceny benzinu na okolních čerpacích stanicích nebo přináší aktuální informace o počasí. Průzkumová agentura Berg Insight odhaduje, že do roku 2015 bude mít 80 procent navigací i bezdrátové stahování dat.

Dražší zařízení zabudovaná do palubní desky také přicházejí s možností přehrávat digitální audio soubory nebo fungují jako internetový terminál pro řidiče a spolujezdce. Tyto funkce navíc otevírají výrobcům cestu k dodatečným příjmům, protože u nich na rozdíl od nynějších map a vybavení můžou požadovat měsíční poplatky.

Ceny samotné navigace šly v posledních letech dolů. Z hračky pro zanícené technokraty a stojící přes 1000 dolarů (17 660 Kč) se stal nástroj za méně než 200 dolarů (3530 Kč) pro řidiče kamionů i sváteční jezdce. Přestože ekonomická krize prodej navigací poznamenala, jsou stále oblíbené. Průzkumová firma In-Stat odhaduje, že letos vzroste světový odbyt prodaných jednotek o 19 procent a v příštím roce o 13 procent. Výrobci navigací se navíc na trh s mobily vydali také. Jak Garmin, tak TomTom prodávají své aplikace pro mobily po 99 dolarech (1750 Kč), píše AP.

Jak TomTom naučil iPhone konečně navigovat

Lidé po celém světě se často ptali, proč neuměl starší iPhone 3G navigovat, přestože již od počátku obsahoval integrovaný GPS přijímač. Apple totiž tehdy vývojářům zakazoval, aby pro komunikátor programovali jakýkoliv software, který by umožňoval proměnit iPhone v plnohodnotnou navigaci.

To se ale změnilo s příchodem firmwaru 3.0, který mimo jiné přináší do komunikátoru i češtinu a slovenštinu, ale také desítky dalších vylepšení. S tímto systémem jsou kompatibilní již navigace od společností TomTom, Navigon a Sygic. Samozřejmě není ani vyloučeno, že postupně začnou vytvářet navigační software i jiné společnosti. [celá zpráva