V Evropě jako první začaly testovat volání mobilem z paluby letadel francouzské aerolinky Air France. Loni se k nim přidala norská nízkonákladová společnost Norwegian Air Shuttle, která oznámila, že bude cestujícím nabízet mobilní internetové služby i telefonování.

Zákazníci Ryanairu budou při volání z letadla platit za přijaté i uskutečněné hovory podle tarifu pro mezinárodní roaming stanoveného jejich operátorem. Ryanair létá i do České republiky. Provozuje linky mezi Prahou a Dublinem a Brnem a Londýnem. V očekávání rozmachu telefonování v letadlech Evropská komise loni stanovila pravidla, která mají sjednotit a zjednodušit podmínky pro používání mobilních telefonů na palubě.

Zjednodušení pravidel spočívá v tom, že jakmile přepravce získá vnitrostátní licenci na mobilní služby od členského státu, v němž je letadlo registrováno, je tato licence uznána v celé EU. Například pokud je letadlo registrované v Česku či ve Francii, může společnost cestujícím nabízet služby i při letech nad Španělskem či Rakouskem, aniž by potřebovala jakoukoli další licenci.

Mobily se v letadle budou připojovat ke speciální síti

Použití telefonů na palubě letadel Ryanairu umožňuje systém společnosti OnAir. Technologie Mobile OnAir se aktivuje vždy, když letadlo vystoupá do výšky 10 tisíc stop.

Poté mohou cestující připojit své telefony do miniaturní sítě instalované uvnitř letadla. Nutností je přidat mezinárodní předvolbu při zadávání telefonního čísla. Data jsou přenášena modemem do satelitu, který je dál předává pozemní síti. Ceny za použití služby jsou srovnatelné s běžnými mezinárodními hovory z mobilního telefonu.

Tento systém má zajistit bezpečnost letounu i to, že nebude nějak negativně ovlivněn provoz pozemních sítí. Telefony však musí cestující vypínat při startu a přistání, případně při průletu pásmy turbulencí. Kapitán a posádka mají také možnost službu kdykoli v případě nějakých problémů či rizik vypnout.