Moje první vzpomínka na Mortal Kombat se váže k předškolnímu věku, kdy jsem tuto hru hrál potají se strýcem na již legendární první konzoli PlayStation. Odtrhnout se od toho byl vážně nadlidský úkol, ale většinou jsem tak musel udělat kvůli záseku na předposledním bossovi v žebříčku. Nyní nám opět studio NetherRealm pod vedením proslulého vývojáře Eda Boona přináší již desátý díl této proslulé série s legendárním statutem ve kterém kosti praskají a končetiny lítají ještě více než kdy jindy.

Svět potřebuje opět zachránit

Příběh desátého Mortal Kombatu pokračuje tam, kde skončil díl devátý. Svět byl zachráněn před mocným Shao Khanem, ale s velkými ztrátami. Nyní se o to samé pokouší padlý starý bůh Shinnok, jenž za pomoci kouzelného amuletu chce nejen zničit lidský svět, ale také samotné bohy. Vše musí zachránit ochránce lidské říše a bůh hromů a blesků Raiden spolu s již známými postavami Johnnym Cagem, Sonyou Blade, Jaxxem, Kenšim Takahašim či nováčky a zároveň ratolestmi některých z hrdinů Cassie Cage, Jacquelinou Brixx či Takedou Takahašim, kterého trénoval samotný Hanzo Hasaši známý spíše jako Škorpion.

Potomci, kteří oživili seznam bojovníků

Potomci, kteří oživili seznam bojovníků.

FOTO: David Ryneš, Novinky

Příběh je velice sympatický a přesto, že neaspiruje kvalitami na videoherní Oscary, je zaměřen na rodinné vztahy, kdy rodiče spolu se svými potomky bojují proti silám z Vnějšího světa. Vyprávění příjemně odsýpá a hráči zabere zhruba čtyři až pět hodin. Během toho si lehce osahá všechny bojovníky, které hra nabízí, a získá zkušenosti do ostatních režimů, které desátý Mortal Kombat nabízí.

Kamera, klapka á srdce venku

Soubojový systém je takový mix devátého Mortal Kombatu a předešlé hry studia NetherRealm - super hrdinské mlátičky Injustice: Gods Amongs Us, kde se hráči vžili do nejznámějších superhrdinů, jako jsou Superman, Batman, Wonder Woman a jiných ze světa nakladatelství DC Comics. Zde jsou tyto hry skloubeny dohromady a desátý díl tak nabízí naprosto dokonalý zážitek. Komba se skvěle řetězí, jednotlivé arény obsahují interaktivní prvky, které hráči mohou využít ve svůj prospěch, a animace postav jsou naprosto plynulé.

Mezi další novinku proti poslednímu dílu patří variace bojových stylů. Každý z bojovníků má tři variace stylů, kdy hlavní schopnosti zůstávají neměnné, ale každá variace má své speciální schopnosti a komba na ně navazující. Toto svým způsobem ztrojnásobí pětadvacítku bojovníků, i když ne tak úplně, ale určitě se jedná o zpestření, kdy si hráč může vybrat styl, který mu nejvíce vyhovuje.

Mortal Kombat X obsahuje v základu 24 postav, ale ti co si hru předobjednali získali navíc slavného Gora

Mortal Kombat X obsahuje v základu 24 postav, ale ti, kteří si hru předobjednali, získali navíc slavného Gora.

FOTO: David Ryneš, Novinky

Z devátého dílu se vracejí tzv. rentgenové útoky, kdy hráč po nabití speciálního metru v rohu obrazovky aktivuje zdrcující kombo, které většinou ubírá něco kolem třiceti procent ze životů protivníka. Samozřejmě se hráč musí tímto útokem trefit a protivník ho nesmí blokovat. Když vše vyjde, jak má, tak na hráče čeká doopravdy brutální podívaná, kde kosti praskají jedna báseň. Tento nabitý metr lze však využít také k zesílení obyčejným komb, kterými hráč zásobuje svého protivníka, co to jde. Oproti devátému dílu se vracejí také Brutality, kterými hráč může dorazit soupeře klidně v druhém kole souboje.

Tzv. rentgenové útoky z devátého dílu se vracejí a je radost se na ně dívat

Tzv. rentgenové útoky z devátého dílu se vracejí a je radost se na ně dívat.

FOTO: David Ryneš, Novinky

Nesmíme ovšem zapomenout na Fatality! Jedná se o jejich do této doby nejbrutálnější podobu v celé sérii, kde pukají protivníkům srdce, hlavy či se těla rozdělují na dvě části apod. Fatality navíc  doprovází  kontroverzní událost, kdy hráči nemusí namačkat určitou kombinaci tlačítek pro jejich provedení, ale mohou využít tzv. “lehkých” fatalit, kdy stačí pouze podržet pravé zadní tlačítko ovladače a k němu stisknout X,Y - na Xboxovém ovladači či čtvereček/trojúhelník na tom PlayStationovském. Tyto “lehké” fatality hráč odemyká buď v herním režimu Krypta či může koupit za skutečné peníze ve virtuálním obchodě dané konzole. Tento krok vnímám spíše jako takovou možnost pro odpočinkové hráče, kteří se nechtějí učit už tak zlehčené kombinace tlačítek/kláves oproti minulým dílům v sérii.

Tuna obsahu pro ty nejnáročnější

Začneme režimem Krypta, který jsme již nakousli výše. V tomto režimu se hráč pohybuje po jeskyních, bažinách, hřbitovech a kryptách v pohledu z první osoby a za nasbírané mince získává různé předměty. Ať už jde o sekundární fatality, další brutality, alternativní kostýmy, koncepční obrázky, ikonky či hudební skladby. Obsahu pro sběratele tu je vážně tuna a jedná se o příjemné zpestření, které připomíná krokovací dungeony. Dalším režimem jsou žebříky. Ty se objevují napříč sérií již od prvního dílu a hráč tak musí zdolat žebřík, kde se přesouvá z jednoho soupeře na druhého kromě toho nekonečného, kdy konec určí hráčova smrt.

Také jsou zde tzv. Živé věže, které jsou rozděleny na tři typy. “Rychlá” věž, kde se mění podmínky každou hodinu, “Denní” věž, kde se mění jednou denně a pak “Premiérová”, která se spouští pouze výjimečně a skýtá ty nejtěžší zkoušky pro hráče. Nesmí také chybět režim “Zkus štěstí”, kde jsou nastaveny různé modifikátory pro zápas. Ať už jde o obrácené ovládání, padající meteority/rakety/ledové koule, kyselinový déšť a jiné nepříjemnosti. Tento režim se nachází i ve hře pro dva hráče a zábavy si v něm lze užít celé odpoledne.

Výběr jednotlivých žebříků, které musí hráč zdolat

Výběr jednotlivých žebříků, které musí hráč zdolat.

FOTO: David Ryneš, Novinky

Tím nejvíce návykovým režimem je však Válka frakcí. Při prvním spuštění si hráč vybere jednu z pěti frakcí (lze libovolně měnit v nabídce frakcí) a poté plní sérii úkolů a přidává tak body k frakci, ke které se přidal. Toto se každý týden resetuje, kdy se vyhlásí vítězná frakce. Posledním a ne nejmenším je samozřejmě on-line režim. Zde spolu hráči bojují po síti po celém světě a to jak v modifikovaných zápasech, tak v náhodných proti hráčům všech úrovní či v režimu, kde se započítávají veškeré zkušenosti a hráče to spojuje podle stejné úrovně a umu.

Ve válce frakcí mají hráči na výběr, k jakému slavnému bojovníku se přidají

Ve válce frakcí mají hráči na výběr, k jakému slavnému bojovníku se přidají.

FOTO: David Ryneš, Novinky

Masakr ve vysokém rozlišení

Nejenom že se desátý Mortal Kombat skvěle hraje, ale on i skvěle vypadá! Na posledních konzolích či na výkonnějším počítači si hráči užijí nádherné prostředí, detailní postavy a skvělé nasvícení arén. To vše doplňují různé částicové efekty a události odehrávající se na pozadí arén. Určitě nesmíme také zapomenout na kvalitní zvukovou stránku, kdy praskání kostí obzvlášť na domácím kině zní doopravdy výživně.

Dnes již kultovní postava - Škorpion

Dnes již kultovní postava - Škorpion

FOTO: David Ryneš, Novinky

Ano, Mortal Kombat X se vážně povedl a nabízí tak ultimátní zábavu v podobě desítek hodin ať už po síti s cizími hráči, tak na gauči proti kamarádům. Jediné, co se dá vytknout, je ne až taková změna v jádru hratelnosti proti poslednímu dílu. Naštěstí toto dohánějí variace stylů bojovníků.

Mortal Kombat X vyšel pro osobní počítače, konzole PlayStation 4 a Xbox One. Na staré konzole PlayStation 3 a Xbox 360 však také zavítá a to koncem května.

HODNOCENÍ: 9/10