Výzkumu se zúčastnilo více než tisíc dětí ve věku deset a 11 let. Týden měly vyplňovat dotazník s otázkami na svůj duševní stav, problémy s vrstevníky a na to, kolik času stráví před televizí nebo počítačem. Vědci mezitím měřili jejich tělesnou aktivitu.

Pravděpodobnost větších psychických obtíží byla asi o 60 procent vyšší u dětí, které před některou z obrazovek trávily přes dvě hodiny denně, v porovnání s těmi, které tam trávily méně času. U dětí s více než dvěma hodinami denně před oběma obrazovkami se tato pravděpodobnost více než zdvojnásobila. Na výsledky přitom neměly vliv obvyklé faktory jako pohlaví nebo věk, ale ani to, jak byly děti ve zbytku dne aktivní.

"Je známo, že fyzická aktivita prospívá tělesnému i duševnímu zdraví u dětí, a nyní tu je důkaz, že sezení před obrazovkou je spojeno s negativním chováním," řekla Reuters výzkumnice Angie Pageová. "Ale nebylo jasné, jestli vysoké hodnoty pro pohyb u dětí 'vyrovnají' vysoké hodnoty sledování obrazovky," dodala.

Výsledky to ale podle vědců zřejmě nenaznačují. Sedavá aktivita s psychickou pohodou prý pravděpodobně nesouvisí tolik jako činnost, které se přitom děti věnují. Podle Pageové tak čtení nebo vypracovávání domácích úkolů negativní vliv neměly. Výzkumníci však podle Reuters přiznali některá omezení během studie včetně schopnosti dětí přesně si při vyplňování dotazníku vybavit, čím se zabývaly.

Výrobci her zvedají děti z gauče

Na aktivitu dělí myslí i výrobci videoher. „Hraní her není pouze o vysedávání u počítače řadu hodin. S pohybovým senzorem Kinect dokážeme lidi zvednout ze sedaček a pobavit je,“ řekl Michal Forejt z Microsoftu.

Kinect je v podstatě první senzor na světě, který v sobě kombinuje RGB kameru, hloubkové čidlo, širokospektré mikrofony a samostatný procesor pohánějící proprietární software.

Video

Unikátní herní systém Kinect

Proti běžným 2D kamerám tak novinka dokáže sledovat pohyb celého těla ve 3D režimu, reagovat na pokyny a příkazy a dokonce rozpoznat i změnu zabarvení vašeho hlasu a emocí.

Například v akční hře hráč máchne pěstí proti obrazovce, čidla přenesou úder do hry, ve které zasáhne virtuálního soupeře.

Velkým konkurentem zařízení Kinect je v současné době jedna z nejrozšířenějších herních konzolí Wii od Nintenda. Ta si svůj úspěch zajistila především interaktivním ovládáním každé hry.

Konkurenční Nintendo Wii s interaktivním ovladačem

FOTO: Archiv, Novinky

Hráč neovládá hru pouhým mačkáním tlačítek, ale reálnými pohyby, které by v daných situacích dělal. Na rozdíl od Projektu Natal je ale nutné při hraní na Wii mít vždy v ruce ovladač. [celá zpráva]