"Začíná krize? To nás čekají žně. Bude ples na Titaniku," řekl na konci loňského roku jeden z polských organizátorů koncertů. Podle sociologů a psychologů měl pravdu, protože zábava je způsobem, jak uniknout z reálného světa plného problémů.

Zájem roste o počítačové hry, ale také o televizní konzole. "Stále lépe se prodávají herní konzole nové generace. V poslední době jsou populárnější než klasické počítačové hry," uvedla Agata Czarnowská z největšího internetového obchodu v Polsku merlin.pl. K tomu, aby se člověk přenesl do virtuálního světa, stačí v průměru 100 zlotých (600 korun).

Boom prožívají kina

Pokladny kin hlásí, že v prvním čtvrtletí se prodalo 12 milionů lístků, což je o 12 procent více než ve stejném období loňského roku. A to přitom žádné velké trháky kina neuvedla. Nejnavštěvovanějším filmem byl v prvních třech měsících roku americký animovaný snímek Madagaskar 2.

Diváků v polských kinech přibylo, přestože ceny vstupenek vzrostly. Provozovatelé vydělali 200 miliónů zlotých (1,2 mld Kč). Cinema City Poland v nejbližší době otevře další dva multiplexy na jihu země.

Sociologové přirovnávají současný zájem o zábavu s 80. lety, kdy v komunistických zemích prožívalo rozkvět video. "Kvalita nahrávky nebyla důležitá, protože noční seance byly spíše odkrýváním mytického světa za železnou oponou," vysvětlil deníku Rzeczpospolita kulturolog Pawel Ciećwierz.

"Kino je skvělým způsobem na odpoutání se od každodenních starostí a díky hrám zase získáváme pocit nadvlády nad světem," míní sociolog Rafal Drozdowski. "Kromě toho je každá hra způsobem, jak si vybudovat šťastný svět," dodal.