Internet věcí totiž nepředstavuje pouze zařízení pro chytrou domácnost, ale také nejrůznější nositelnou elektroniku.

Právě ta se těší největší popularitě. „Největší oblibě se těší takzvané chytré hodinky či fitness náramky. Vybavení domu prostřednictvím IoT se týká zejména termostatů či chytrých žárovek, tedy produktů, jež jsou schopny na základě čidel a jejich propojení s internetem regulovat okolní prostředí,“ uvedl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Ten zároveň upozornil, že s ohledem na obrovskou rozmanitost nabízených přístrojů jsou dramatické rozdíly také v cenách. Jinými slovy chytré zařízení se dá pořídit už za pár stokorun, stejně tak ale za něj lidé mohou zaplatit několik desítek tisíc korun.

Klidně i za 30 000 Kč

To dokládají i jednotliví prodejci. „Cena zařízení pro internet věcí začíná na pár stech korunách, za které lze pořídit například teplotní čidla, bezdrátové detektory vody, stmívače nebo jiné senzory. Přibližně za 14 000 Kč pak lze pořídit například sadu obsahující řídicí jednotku včetně několika základních snímačů a bezdrátové zásuvky. V případě chytrých hodinek se cena může vyšplhat klidně až na 30 000 Kč,“ podotkl Michal Gabriel, marketingový ředitel CZC.cz.

Chytrá zařízení, souhrnně označovaná zkratkou IoT (Internet of Things, česky internet věcí), jsou pro uživatele evidentně takovým lákadlem, že ani cenovky přesahující hranici deset tisíc korun nepředstavují pro spotřebitele problém.

Nasvědčují tomu prodejní výsledky obchodníků. „V loňském roce prodeje inteligentních zařízení a gadgetů meziročně vzrostly o více než 100 %. Trend rychlého růstu potvrzují i dosavadní výsledky roku 2016. Největší zájem je o chytré hodinky, inteligentní termostaty, regulační systémy nebo domovní bezpečnostní systémy. Nesmíme zapomínat ani na chytré televize, které se již běžně prodávají a patří k velmi poptávanému zboží,“ konstatoval Karel Kučera, ředitel marketingu v Alza.cz.

Chytré váhy i náramky

Rostoucí prodeje předpovídá také Gabriel: „Vedle lifestylových produktů spadajících do segmentu nositelné elektroniky, jejichž prodeje meziročně rostou přibližně o 50 %, očekáváme zvýšenou poptávku hlavně po produktech pro chytrou domácnost. Prodeje těchto zařízení v posledním čtvrtletí zaznamenaly proti předcházejícímu období růst o 75 %.“

„V nákupních košících našich zákazníků se nejčastěji objevují chytré váhy, produkty pro chytrou domácnost, chytré hodinky a fitness náramky,“ podotkl Gabriel.

Z odpovědí prodejců tak lze vyčíst, že nositelná elektronika i produkty pro chytré domácnosti se budou před Vánocemi těšit nebývalé popularitě. „Ať už se jedná o chytré žárovky, termostaty, IP kamery, nebo třeba inteligentní domácí spotřebiče, které mohou ovládat přes telefon, registrujeme zvýšený zájem o tento druh zboží,“ uvedl mluvčí Mall.cz Jan Řezáč.

„IoT je rychle se rozvíjející segment a podobně jako již v loňském roce poptávka po chytrých produktech před Vánoci výrazně vzroste,“ doplnil Kučera.

Zářná budoucnost

Internet věcí představuje pro uživatele velké pohodlí. Právě proto analytici předpovídají tomuto odvětví zářnou budoucnost. Do roku 2020 vzroste podle expertních odhadů počet připojených zařízení k internetu z nynějších 15 miliard na 200 miliard zařízení, na jednoho člověka tak připadne 26 těchto chytrých přístrojů.

Pozitivní prognózy jsou ovlivněny především tím, že výrobě chytré elektroniky se věnuje stále více značek. Kromě úplných nováčků je řeč například i o známých firmách, jako jsou Microsoft či Apple. Tito počítačoví giganti se snaží uspět v posledních dvou letech především na trhu s nositelnou elektronikou.

Vlastní zařízení pro chytrou domácnost již na trh také uvedly například společnosti Google či Amazon.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: