Prakticky každá navigace už v dnešní době dokáže naplánovat trasu podle určitých kritérií, jako nejkratší nebo nejrychlejší trasu či cestu po neplacených úsecích. Samozřejmostí je výpočet přibližné doby jízdy a přesné vzdálenosti.

Pokročilejší navigace ale navíc dokážou pomocí technologie RDS-TMC přijímat informace o aktuální dopravní situaci. Díky tomu dokážou rozpoznat dopravní uzavírku nebo velkou kolonu a vymyslet co nejlepší objížďku.

Některé navigace navíc dokážou vypočítat co nejrychlejší trasu s ohledem na den v týdnu a denní dobu. Toho jsou schopné díky statistickým datům, která výrobci zakomponovali do map. GPS systémy tedy nemusí sloužit pouze k naplánování trasy do neznámých končin, ale i jako pomocník, který na známých cestách ušetří čas.

Tipy na výběr nejlepší navigace naleznete v našem starším článku. [celá zpráva]

Jak fungují dnešní navigace

Pomocí přijímače se navigace spojí alespoň se třemi z 24 satelitů, které krouží kolem Země a nepřetržitě vysílají signál se svou aktuální polohou. Díky tomu dokážou navigace detekovat svoji přesnou pozici a ukázat ji na mapě, která je uložena přímo v přístroji.

Hlavním problémem navigací jsou neaktuální mapy. Výrobci je aktualizují zpravidla jen čtyřikrát do roka, tak jak je sami berou od kartografů. Proto data nejsou vždy zcela aktuální.

Na cestách se tak může stát, že na nově vystavěném dálničním úseku některé navigace jen zmateně hlásí, že vozidlo vůbec nejede po silnici. Stejné problémy mívají GPS přístroje také u nových kruhových objezdů.

Za neaktuální mapy ale nemohou vždy jen výrobci, někdy totiž aktualizace nestahují samotní uživatelé. Důvod je jednoduchý – standardně se za každou obnovu dat v navigaci platí, což nemusí vyhovovat každému. Vyzrát na poplatky je možné zakoupením speciálního modelu, který má na několik let aktualizace předplacené.