"Pokles prodeje stolních počítačů nejvíce trápí lokální prodejce. Mezinárodní firmy naopak posilují svoji pozici na trhu a těží z odklonu spotřebitelů od desktopů a z rostoucí popularity přenosných počítačů. Tahounem poptávky u nás zůstávají spotřebitelé a živnostníci, nikoli velké firmy," uvedl ředitel české pobočky Gartneru Oldřich Příklenk.

Firemní zákazníci měli na trhu podíl 60 procent, i když jejich poptávka meziročně téměř o čtvrtinu klesla, naopak zájem domácností byl o 13 procent vyšší, než loni.  

Firemní zákazníci měli na trhu podíl 60 procent, i když jejich poptávka meziročně téměř o čtvrtinu klesla, naopak zájem domácností byl o 13 procent vyšší, než loni. Celosvětově se od července do září prodalo 80,86 miliónu PC, což je o půl procenta více, než loni. Prodej táhla zejména poptávka po levných přenosných počítačích, takzvaných netboocích.

Nejprodávanější značkou byl Acer s prodejem 97 157 počítačů, následuje Hewlett-Packard s 62 855 prodanými kusy. Třetí příčka patří společnosti Asus, následuje Dell a Lenovo. Kromě čtvrtinového poklesu u Lenova zaznamenaly všechny značky v první pětce meziroční růst odbytu. Acer rostl o osm procent a HP o 15 procent.

O miniaturních a levných netboocích

Zatímco řada současných běžných notebooků svou bohatou výbavou i výkonem dokáže nahradit stolní počítač, u takzvaných netbooků toto neplatí. Tyto miniaturní a levné laptopy se snaží zaujmout uživatele, kteří potřebují jednoduchý počítač, do kterého si budou moci kdykoliv dělat poznámky a jednoduše se s ním připojí na internet.

Ocení je tak především studenti, kteří jím levně nahradí zastaralé poznámkové bloky. Stejně dobře poslouží díky své jednoduchosti a cenové dostupnosti starším lidem, kteří by si jinak počítač nejspíše ani nepořídili. [celá zpráva]