Provozní šéf veletrhu Christian Göke počítá s tím, že letos branami berlínského výstaviště projde ještě více návštěvníků z řad odborné veřejnosti než loni, kdy si přišlo novinky prohlédnout více než 100 000 lidí. V Německu údajně v první polovině letošního roku vzrostl prodej domácích elektrických spotřebičů o čtyři procenta.

Obdivovat a objednávat letos mohou zájemci nejtenčí ploché televizory s dokonalým obrazem, ledničky se zabudovanými televizory s plochou obrazovkou, tiché a úsporné pračky, v nichž přitom zmizí i ty nejzažranější fleky nebo trouby, v nichž se nic nepřipálí.

Speciální lednička pro iPhone a iPod

Oblíbenost iPhonu a iPodu motivovala mnoho výrobců k tvorbě zajímavého příslušenství pro tyto přístroje. Počítačový magnát Apple tak například začal spolupracovat s firmou Gorenje na tvorbě chladničky pro připojení iPodu.

Speciálně navržená a vyrobená chladnička Gorenje je vybavena dokovací stanicí umožňující nabíjení iPodu, přehrávání hudby a videa a připojení k internetu v případě, je-li v kuchyni k dispozici bezdrátové připojení.

iPod Touch v dokovací stanici na chladničce Gorenje.

iPod Touch v dokovací stanici na chladničce Gorenje.

FOTO: Novinky

Zvuk je přehráván prostřednictvím vestavěných reproduktorů v ledničce, zatímco video se zobrazuje přímo na obrazovce iPodu Touch nebo iPhonu, pro které je nová chladnička navržena.

Díky bezdrátovému přístupu k internetu mohou uživatelé vyhledávat a zobrazovat recepty v textovém nebo videoformátu, kontrolovat pokyny pro praní oděvů a kromě své oblíbené hudby poslouchat tipy týkající se příslušných domácích prací.

Veletrh IFA takzvané bílé zboží představuje teprve od loňského roku. Plocha, kterou si letos zabrali jeho výrobci, se oproti loňsku údajně zdvojnásobila.  

Pravděpodobně nejvíce však letos návštěvníky nadchnou televizory nejnovější generace. Samozřejmostí už u nich jsou obrazovky s vysokým rozlišením (HD), pohříchu však většinou chybí příslušný signál. Německé veřejnoprávní televize ARD a ZDF v této kvalitě pokusně vysílaly z nedávného mistrovství světa v lehké atletice v Berlíně.  

Invaze 3D obrazu

Segment televizní techniky se však letos v Berlíně vyznačuje především "invazí" trojrozměrného obrazu. Své 3D-televizory a systémy představí firmy Sony, Philips a Panasonic. Ke sledování obrazu musí být divák vybaven speciálními brýlemi, ale Philips údajně zkouší i technologii, která se bez brýlí obejde.

Panasonic prezentuje "full HD 3D" domácí kino, které zahrnuje i Blu-ray přehrávač. Set se má na trhu objevit příští rok, který "televizi dramaticky změní", tvrdí manažer Panasonicu Jošiiku Kijata.

Trojrozměrné fotografování a filmování v HD kvalitě i ve třech rozměrech už umí i kompaktní kamery. Dalším trendem v zábavní elektronice je rozšiřování nabídky internetových televizních a rozhlasových přijímačů. 

Budoucnost třetího rozměru je v unikátních kulatých displejích

Stejně jako nahradily LCD monitory neohrabané CRT obrazovky, v blízké budoucnosti čeká podle odhadů analytiků sféru displejů a televizorů nová revoluce - trojrozměrný obraz. Firmy po celém světě už nyní pracují na nových technologiích, které by člověka dokázaly daleko více vtáhnout do děje hry nebo filmu. Novinkou na poli monitorů je unikátní kulatý displej, který nastiňuje, jakým směrem se bude ubírat budoucnost. [celá zpráva]