Hlavní obsah

Digitální fotoaparáty odvádí děti od tvořivých her

Americký trh hraček má nový hit - digitální fotoaparáty pro děti předškolního věku. Snahy výrobců a obchodníků nabízet malým dětem podobné hračky ale silně kritizují skupiny na ochranu dětí, podle nichž takové přístroje nejsou vhodné pro dětskou hru.

Foto: Profimedia.cz

Podle ochránci dětí výrobci hraček v honbě za ziskem úmyslně snižují věk cílové skupiny pro prodej zboží původně určeného dospělým.

Článek

Společnost Disney chystá uvést na podzim digitální fotoaparát Disney Pix Jr. za 60 dolarů (asi 970 korun), který prošel testy odolnosti například při pádu na betonové schody. Přístroj ve zvláštní pogumované úpravě má také speciální funkci, díky níž je možné do snímků umístit postavičky Myšáka Mickeyho nebo jeho pohádkové partnerky Minnie.

Nejlevnější aparát už za 40 dolarů (asi 650 korun) nabízí firma Little Tikes. Na přístroj Kidizoom Camera výrobce VTech Electronics je možné natáčet i video a společnost Fisher-Price, která s dětskými fotoaparáty přišla už před dvěma lety, nabídne od podzimu vodotěsnou verzi. V obou případech je cena 60 dolarů.

"Výrobci hraček jsou velmi bystří a dobře si uvědomují, co děti dělají," soudí oborová analytička společnosti pro výzkum trhu NPD Group Anita Frazierová.

Trh technických přístrojů pro předškoláky roste

I když prodeje v celém odvětví hraček, jehož hodnota je v USA odhadovaná na 22 miliard dolarů, loni poklesly o dvě procenta, prodeje dětské elektroniky o dvě procenta vzrostly. Za 12 měsíců od loňského února dosáhly v USA 647 miliónů dolarů (v nynějším kurzu téměř 10,5 miliardy korun). "Za 60 dolarů nakoupíte fůru pastelek," namítá Susan Linnová z kampaně za dětství bez reklamy.

"Je to nátlak světa marketingu přivést děti k digitální obrazovce a odvést je od tvořivé hry," prohlašuje. Místo mačkání spouště by si děti od tři do pěti let měly hrát s klacíky, kamínky a hlínou, dodává předsedkyně Aliance pro dětství Joan Almonová. Podle ní je nesprávné, že se děti učí poznávat svět skrze objektiv digitálního fotoaparátu. Takové názory ovšem výrobci hraček neuznávají.

"Dnešní generace dětí se narodila do světa s technikou všude kolem nich," upozorňuje viceprezident Disney Consumer Electronics Chris Heatherly. S technikou podle něho dnešní děti prostě vyrůstají. "Vidíme děti, jak si chtějí hrát s drahým fotoaparátem svých rodičů," poznamenává viceprezidentka Fisher-Price Lisa Mancusová. "Vyplnili jsme jen díru na trhu," dodává.

Reklama

Výběr článků

Načítám