Hlavní obsah

Chudí nepotřebují levné počítače, ale laciný internet

HANNOVER

Chudší spotřebitelé v rozvojových zemích nepotřebují levné počítače, ale spíše laciný levný přístup k internetu. Na veletrhu informačních technologií CeBit v Hannoveru to v pondělí řekli zástupci hlavních světových výrobců počítačových čipů Intel a AMD. Tyto společnosti dodávají počítačové čipy do téměř všech 250 miliónů osobních počítačů, jež se každoročně ve světě prodají.

Článek

Počítačový sektor si tak podle Intelu a AMD nehodlá brát příklad z odvětví mobilních telefonů. Výrobci mobilů v posledních letech výrazně snížili ceny a na rozvojové trhy přišli s nabídkou základních modelů s cenami pod 30 dolarů (asi 630 korun).

"Lidé chtějí normálně fungující počítače. Nechtějí nic podřadného," řekl manažer Intelu pro Evropu, Afriku a Blízký východ Christian Morales. "Mohu zajet do Indie a koupit osobní počítač za méně než 50 dolarů na trhu použitých PC. A díky kompatibilitě bude ten počítač pořád umět využívat většinu klíčových programů," doplnil ho ředitel prodeje a marketingu AMD Stephen DiFranco.

DiFranco se domnívá, že v rozvojových zemích brzy vznikne rozsáhlá infrastruktura trhu použitých přístrojů, podobně jako tam již existují textilní second handy.

Nejdražší je mikroprocesor

Nejdražší na osobním počítači je právě mikroprocesor. Nynější rychlé čipy stojí kolem šesti tísíc korun, což je asi třetina celkového nákladu na výrobu PC. Mezi další drahé komponenty se již tradičně řadí paměťové čipy, pevný disk, software a plochý monitor.

Podle analytiků bude letos lidí s mobilním telefonem asi tří miliardy -mobily se objevují i ve vzdálených a chudých oblastech. Naproti tomu počítače používá jen asi miliarda lidí, zejména těch bohatších.

Intel a AMD však tvrdí, že šíření osobních počítačů nebrání jejich cena. Za hlavní bariéru většího rozšíření počítačů v Africe považuje Morales drahý přístup k internetu. "Problém číslo jedna je v Africe nákladný přístup k internetu," řekl a poukázal na to, že obyvatel Paříže platí za vysokorychlostní internet čtvrtinu toho, co spotřebitel v Africe.

Reklama

Výběr článků

Načítám