Hlavní obsah

V Česku klesá zájem o IT časopisy, důvodem je zájem o internet

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidé v Česku přestávají kupovat časopisy o počítačích a informačních technologiích obecně. Loni klesl průměrný prodaný náklad téměř všem časopisům zaměřeným na tuto oblast a ve většině případů je také četlo méně lidí, což vedlo i k zániku některých titulů. Důvodem menšího zájmu je podle vydavatelů to, že se počítače a internet staly běžnou součástí lidského života.

Článek

Podle údajů z Ročenky Unie vydavatelů klesl loni prodaný náklad titulům Computer, Computerworld, Chip, Jak na počítač, PC World, Počítač pro každého i časopisu o počítačových hrách Level; časopisy Svět počítačů a Doupě dokonce ukončily svou tištěnou existenci. Počet čtenářů se snížil u Computeru, časopisu Jak na počítač, Levelu, PC Worldu a Počítači pro každého.

"Trend obecného poklesu si vysvětlujeme nasyceností trhu s počítači a výrazným poklesem cen výpočetní a digitální techniky," uvedl na dotaz publisher společnosti Burda Communications Jiří Palyza. Firma vydává časopisy Chip, Level a Počítač pro každého. Podle Palyzy dnes není problém koupit počítač v každém hypermarketu za relativně nízkou cenu s naprosto dostatečným výkonem pro běžnou potřebu většiny uživatelů.

"Potřebu ladit, tunit, shánět kdejaké vychytávky má úzké procento fajnšmekrů, pro které jsou počítače koníčkem. Pro ostatní se počítače staly běžnou součástí jejich životů stejně tak, jako automobily nebo televizory," uvedl Palyza.

Významnou roli v poklesu zájmu sehrává internet

"Informace zdarma, možnost vyhledávání, interaktivní komunikace, to jsou všechno atributy, kterým svět tištených médií konkuruje jen stěží," dodal. Podle výkonné ředitelky firmy IDG Czech Jany Pelikánové je pokles v oblasti časopisů pro koncové uživatele daleko dramatičtější než v oblasti pro odbornou veřejnost.

"Důvod? Internet, pokles marže u prodejců IT v segmentu pro koncové uživatele, velká konkurence - máme nejvíce IT časopisů v přepočtu na jednoho obyvatele v Evropě - částečný pokles zájmu o tuto oblast a ekonomická situace v ČR, kdy lidé začínají šetřit," míní. IDG Czech vydává čtrnáctideník Computerworld a měsíčník PC World.

Vývoj na trhu přispěl k tomu, že například společnost Axel Springer Praha ukončila vydávání titulu Svět počítačů. "Axel Springer Praha se primárně orientuje na vysokonákladové tituly, v IT segmentu jsme navíc zaznamenali jasný trend odklonu čtenářů/uživatelů k on-line zdrojům informací," uvedl k důvodům zrušení Světa počítačů Vítězslav Kodym ze společnosti Axel Springer Praha.

Vydavatelství se začínají orientovat na internet

"Internet začíná být velmi důležitou součástí našeho byznysu. Novinkou je IDGTV," uvedla Pelikánová. Firma se také hodlá nejvíce orientovat na oblast odborných časopisů, která podle Pelikánové zažívá jistý "boom".

"Tam zájem o informace roste, i když jejich charakter se mění. Tématem letošního roku jsou například virtualizace či zelené IT, tedy velmi laicky řečeno ne, co koupit, ale jak zefektivnit to, co mám," míní Pelikánová. Burda Communications podle Palyzy rovněž rozšiřuje své aktivity směrem k internetu.

Kromě stránek jednotlivých časopisů provozuje dva další větší internetové projekty - portál pro počítačové hráče Hrej.cz a stahovací portál download.chip.eu\cz. "Rozšíření tematického záběru do jiných než počítačových oblastí Burda Communications v tuto chvíli neplánuje," dodal Palyza.

Průměrný prodaný náklad a čtenost na vydání IT časopisů v loňském a předloňském roce:

titul (vydavatel)prodaný náklad 2007prodaný náklad 2006změna v %čtenost 2007čtenost 2006změna v %
Computer (Computer Press)3612043937-17,8130000145000-10,0
Computerworld (IDG Czech)28774930-41,65800052000+11,5
Chip (Burda Comm.)3228432449-0,5128000115000+11,1
Jak na počítač (Computer Press)2047523232-11,97900092000-14,1
PC World (IDG Czech)1482222600-34,4115000139000-17,3
Počítač pro každého (Burda Comm.)3947846351-14,8126000146000-13,9
Level (Burda Comm.)2373525943-8,597000116000-16,6

zdroj: Ročenka 2008 Unie vydavatelů, Kancelář ověřování nákladu ABC ČR, Media Projekt agentur GfK Praha a Median

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám