Hlavní obsah

EK navrhla vytvoření kodexu pro nakládání s dezinformacemi

– Brusel

Evropská komise ve čtvrtek v rámci boje proti falešným zprávám na internetu navrhla vytvoření unijního kodexu pro nakládání s dezinformacemi. Chce také podpořit vznik evropské sítě nezávislých ověřovatelů zpráv a podniknout kroky, které mají povzbudit kvalitní žurnalistiku a šířit mediální gramotnost. Své návrhy komise tento týden představila v Bruselu.

Foto: Archiv, Právo

Ilustrační foto

Článek

"Dezinformace jako nástroj ovlivňování politiky nejsou žádnou novinkou," uvedl eurokomisař pro digitální trh Andrus Ansip. Nové technologie, především ty digitální, ale podle něj rozšířily dosah dezinformací skrze on-line prostředí, což může ohrozit demokracii i společnost v Evropě.

Komise rovněž vyzvala všechny zúčastněné, zejména internetové platformy a sociální sítě, aby jednali podle zmíněného akčního plánu zaměřeného na společný evropský přístup. "Budeme pozorně monitorovat pokrok, a pokud se ukáže, že výsledky jsou neuspokojivé, do prosince navrhneme další kroky, včetně opatření regulačního charakteru," uvedla komisařka pro digitální ekonomiku a společnost Marija Gabrielová.

Hotovo bude nejpozději v červenci

Kodex nakládání s dezinformacemi by podle EK měly on-line platformy vytvořit do července. Jeho cílem má být mimo jiné zajištění transparentnosti sponzorovaného obsahu, především politické reklamy, a omezení možnosti takovou reklamu zacílit na konkrétní uživatele. Kodex má taky pomoci transparentněji informovat o fungování algoritmů, umožnit jejich ověření třetí stranou a ulehčit uživatelům objevovat různé zdroje informací. Jeho smyslem má být rovněž zavádění kroků pro identifikaci a odstraňování falešných účtů.

Navrhovaná nezávislá evropská síť ověřovatelů informací by si podle EK měla stanovit jednotnou pracovní metodu, sdílet informace o osvědčených postupech a usilovat o co nejvyšší počet oprav chybných faktů ve zprávách v celé unii.

Komise chce rovněž podpořit zvyšování mediální gramotnosti, a tím i kritický přístup k internetovému obsahu. Například školy mají v tomto směru dostat vzdělávací materiály.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám