Kasperskij upozornil, že dnešní auta jsou sice díky množství přístrojů, které obsahují, od bezpečnostních senzorů a GPS po možnosti sdílení hudby a vysokorychlostního připojení na internet, mnohem bezpečnější. Pokud jde ale o běžný provoz, jsou s ohledem na hrozby kybernetických útoků bezpečné méně.

Automobilky do svých vozů přidávají stále více technologií s možností připojení k internetu. Palubní počítače tak otevírají kybernetickým útočníkům nové cesty, jak napadnout soukromá auta. Kasperskij dodal, že vládám a automobilkám bude trvat roky, než se jim podaří zavést způsoby ochrany vozidel před hackery.

„Dlouhou dobu budou auta zranitelná. Definice dobré bezpečnosti je, že útok musí stát více než možné škody. Můžete dosáhnout této úrovně, ale obávám se, že to může trvat tak deset let, možná méně," uvedl Kasperskij.

Na 250 miliónů vozů s internetem

Do konce desetiletí má být podle výzkumné společnosti Gartner 250 miliónů vozů přímo napojených na internet.

Většina moderních aut má mezi 50 a 60 počítači, které mají na starosti různé procesy, od hudby a teploty po posilování řízení a ovládání brzd. Komunikují spolu přes platformu nazvanou Controller Area Network nebo sběrnice CAN.

Tato propojenost však znamená, že hackeři, kteří se napojí na část auta, jsou schopni získat kontrolu i nad další, upozorňuje Kasperkij. „Bohužel protivníci jsou stále chytřejší."

Loni se hackerům v USA podařilo při kontrolním cviční, které mělo odhalit, co je možné, převzít na dálku ovládání vozu Jeep Cherokee přes jeho rádio a vyřadit z činnosti řízení a brzy. Automobilka Fiat Chrysler pak svolala ke kontrole 1,4 miliónu vozů a zpráva vyvolala obavy automobilek z možnosti napojení se do aut externě. Tedy z něčeho, o čem si všichni do té doby mysleli, že je nemožné. [celá zpráva]