„Tímto Vám oznamuji, že jsme zaznamenali podezřelou platební transakci na Vašem bankovním účtu, který máte vedený v České spořitelně. Tímto elektronickým dopisem Vás vyzývám o zaslání níže vyplněných parametrů, které potvrdí Vaši totožnost a disponenční právo k Vašemu účtu,“ tvrdí kyberzločinci v podvodném e-mailu.

Kromě jména a příjmení požadují zadat také rodné číslo i bydliště. Hlavní problém je v tom, že důvěřiví uživatelé by mohli vyplnit i poslední tři okénka tabulky, tedy informace o platební kartě. Ty mohou útočníkům sloužit k provádění plateb na internetu.

Ukázka podvodné zprávy

Ukázka podvodné zprávy

FOTO: Česká spořitelna

„Podvodník žádá po držiteli platební karty citlivé údaje – číslo platební karty, platnost karty a kód CVV2/CVC2, tedy trojčíslí uvedené na zadní straně platební karty VISA/MasterCard,“ uvedli zástupci České spořitelny.

Podvodná zpráva se objevuje v různých obměnách. Zatím vždy ale obsahovala hlavičku České spořitelny a byla psána bez pravopisných chyb.

„Podvodné zprávy navíc obsahují fotografie skutečných zaměstnankyň naší banky,“ konstatovali zástupci banky. Uživatelé se tak mohou nechat relativně snadno napálit.

Ukázka podvodné zprávy

Ukázka podvodné zprávy

FOTO: Česká spořitelna

Banka informace o platební kartě kvůli ověření platby nikdy nepožaduje. „Česká spořitelna žádné takové zprávy klientům nerozesílá a prostřednictvím e-mailu žádné bezpečnostní údaje nikdy nepožaduje,“ stojí v prohlášení banky.

„V případě, že takovou či podobnou zprávu obdržíte, v žádném případě na ni nereagujte. Pokud jste již požadované údaje vyplnili a zaslali odesílateli, doporučujeme se co nejrychleji obrátit na Klientské centrum České spořitelny na bezplatné telefonní lince 800 207 207,“ uzavřeli zástupci banky.

Není vyloučeno, že se v budoucnu objeví také zprávy, které budou cílit na uživatele dalších finančních domů v Česku. V případě, že uživatelé citlivé informace o platební kartě někomu sdělili, měli by se co nejdříve obrátit na zástupce své banky.