„Výzkum zaměřený na monitoring rizikového chování českých dětí v prostředí internetu si klade za cíl zjistit, nakolik jsou rizikové formy chování v populaci českých pubescentů a adolescentů zastoupeny. Výzkum se zabývá tím, jakým formám kyberšikany jsou děti vystaveny, zda byly internetovými uživateli lákány k osobním schůzkám a jestli na ně skutečně přišly,“ uvedl Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí.

„Dále například zkoumá, jaké osobní a citlivé informace na internetu děti sdílejí, jsou-li schopny odesílat jiným internetovým uživatelům své vlastní sexuálně laděné materiály či zda mají povědomí o nebezpečích spojených s internetovou komunikací. Také se ptá, koho by v krizové situaci kontaktovaly atd.,“ konstatoval Kopecký.

Nebezpečí nečíhá pouze na mladistvé

Nebezpečí číhající na internetu se ale netýkají pouze mladistvých. Naopak, podle vedoucího policejního oddělení informační kriminality v Praze Václava Píseckého se obětí může stát prakticky kdokoliv.

„Internetová kriminalita už dávno není jen šíření a sdílení audiovizuálních děl a softwaru, neoprávněné přístupy do různých systémů, včetně těch bankovních, šíření zakázané pornografie apod. Jsou to především obyčejné a jednoduché podvody. V posledních letech nastal obrovský boom internetových podvodů. Jedná se zpravidla o prodej neexistujícího zboží na různých inzertních a aukčních portálech,“ varoval Písecký.

Ukázka podvodného inzerátu

Ukázka podvodného inzerátu

FOTO: Seznam.cz

“Lidé se velmi často nechají zlákat nesmyslně nízkou cenou nabízeného zboží nebo jsou ochotni zaplatit předem nemalé částky za zboží, které jim údajně bude doručeno. Často se jedná o nákupy automobilů ze zahraničí nebo o výhodný prodej elektroniky. V dnešní době jsou stále častější případy, kdy je rovnou vytvořen celý podvodný e-shop s neuvěřitelně nízkými cenami zboží nebo výhodnými zájezdy,“ dodal Písecký.

Obrana před takovýmito podvody je přitom jednoduchá. „Rozhodně bych doporučovala, ať se lidé neřídí jen cenou. Pokud na vybraném e-shopu nakupujete poprvé, raději si zkontrolujte, zda opravdu souhlasí IČO a vůbec bych se nebála do internetového obchodu zavolat. Pokud to nikdo nevezme, hned máte důvod o obchodu pochybovat,“ uzavřela Štěpánka Kovaříková, manažerka serveru Zboží.cz.