Hlavní obsah

Soukromí na Facebooku mizí jak pára nad hrncem

Novinky, Pavel Hrdina (zdroj: Dvojklik.cz)

Facebook utahuje šrouby. Používání služby je sice zadarmo, což ovšem neznamená, že na vás nejrozšířenější sociální síť nevydělává. Údaje, které jí uživatelé ve velkém svěřují, proměňuje v peníze s neustále vzrůstající intenzitou a efektivitou. Trend potvrzují změny v pravidlech týkajících se soukromí uživatelů.

Foto: sxc.hu

ilustrační foto

Článek

Co tento posun obnáší pro běžné uživatele Facebooku? V podstatě jen kosmetické změny, které ovšem ve výsledku zefektivní využívání vašich dat správci sociální sítě ke komerčním účelům. Cokoli napíšete, sdílíte nebo označíte „líbí se mi“, může být vzápětí použito proti vám ve formě cílené reklamy, a to brzy pravděpodobně i mimo rozhraní Facebooku.

Sociální síť nyní bude moci informace o uživatelích získané od inzerentů a třetích stran ukládat jak dlouho chce, a nikoli pouze 180 dní, jak tomu bylo dosud. Veřejně dostupná bude nově informace o pohlaví. Mnohem důslednější bude i zvaní nových přátel. Z původního maxima dvou pozvánek jich nyní vzhledem k nové, volnější formulaci v pravidlech bude moci Facebook posílat neomezené množství.

Příznačná pro známý výrok Marka Zuckerberga o tom, že soukromí je přežitek, je změna názvu „Pravidel ochrany soukromí“ na „Zásady používání dat“. Z pojmenování tak vypadlo slovo „soukromí“, což je výraz, jehož podstatu ostatně všechny sociální sítě popírají.

Děsí-li vás, jakým způsobem s vašimi daty sociální síť nakládá, můžete samozřejmě svůj profil úplně zrušit. I tak si ovšem Facebook řadu vašich údajů uchová pro své potřeby. Deaktivovaný účet bude nadále viditelný pro vaše přátele a k dispozici pro potřeby správců služby budou třeba zprávy, které jste si doteď posílali s vašimi přáteli.

Nedá se říci, že by sociální sítě s Facebookem v čele představovaly zlého Velkého bratra ze slavného Orwellova románu 1984. Jejich služeb totiž využíváte dobrovolně a se souhlasem s transparentními podmínkami. Až do 10. prosince se k výše uvedeným změnám můžete vyjádřit prostřednictvím hlasování na speciální stránce Facebooku. Aby k němu ale správci služby přihlédli, muselo by se ho zúčastnit 30 procent všech uživatelů, což je víceméně nereálné.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám