„S blížící se vánoční nákupní sezónou, která ve stále větší míře probíhá také na internetu, se své příležitosti pochopitelně snaží využít i počítačoví podvodníci. Peněženky zákazníků neohrožují o nic méně než kapsáři v klasických nákupních centrech,“ varovala mluvčí antivirové společnosti McAfee Alžběta Hanibalová.

Podle ní budou piráti lákat zákazníky kromě nevyžádané pošty také na „promo akce“ na Facebooku. „Uživatelé bývají možností výhry nalákáni k tomu, aby prozradili řadu osobních údajů,“ varovala Hanibalová s tím, že v nedávné době byla zaznamenána například podvodná nabídka letenek zdarma.

V kurzu jsou také slevové kupóny. Na podvodných stránkách se často objevuje možnost bezplatného získání kupónu, pokud se uživatel zaregistruje. Místo skutečné slevy ale lidé v podobných případech pouze riskují zneužití svých osobních údajů.

Podvodníci využívají stres

Tvůrci počítačového smetí spoléhají také na každoroční předvánoční shon. „Podvodníci vědí, že v souvislosti s vánoční nákupní horečkou i samotnými svátky je mnoho uživatelů v časovém stresu. Snaží se je proto oklamat pomocí podvodných e-mailů či zpráv na sociálních sítích a spoléhají, že kvůli nervozitě provedou i akce (platby, prozrazení citlivých údajů, pozn. red.), které by si jinak rozmysleli,“ konstatovala mluvčí McAfee.

Bez povšimnutí podvodníků nejsou ani vánoční spořiče, tapety na plochu a elektronická přání. Malware je totiž často maskován právě za podobné produkty. Pokud lidé nestahují data z důvěryhodných zdrojů, riskují, že si místo obrázku roztomilé kočičky s vánoční čepicí na hlavě zavirují počítač.

„Mnoho lidí v době Vánoc cestuje, takže podvody se často tváří jako zpráva z hotelu – například problémy s rezervací nebo platební transakcí. Nedávno byl zjištěn případ, kdy podvodník takto rozesílal e-maily, v nichž příjemce žádal o vyplnění formuláře kvůli vyřešení problému. Spolu s formulářem se do počítače obětí instaloval malware,“ doplnila Hanibalová.

Prevence na prvním místě

Odhalit takové smetí v počítači není vůbec jednoduché. Zkušenější uživatelé si mohou všimnout, že jejich počítač pracuje pomaleji a webové stránky se nenačítají zcela správně. V počítači dokážou většinu trojských koní, spywaru, keyloggerů (program zaznamenávající stisk každé klávesy) a dalších nezvaných návštěvníků objevit speciální programy.

Vedle placeného softwaru, který stojí od 500 do několika tisíc korun, existují také bezplatné varianty. Zdarma nabízejí bezpečnostní programy nejčastěji firmy, které doufají, že si uživatelé po vyzkoušení zakoupí pokročilejší placenou verzi. Ale i proto, aby zvýšily povědomí o své značce. Takový software pak může sloužit k propagaci – objevují se v něm okénka s reklamou.

V otázce kvality bezplatných programů se testy různí, v některých dokonce zdarma dostupné aplikace vyhrávají nad placenými. Ty navíc často nabízejí více funkcí. Na PC by měl být nainstalován vždy jen jeden bezpečnostní program svého druhu. Dva antiviry na disku dokážou udělat pěknou neplechu.