Japonské zemětřesení zajímá celý svět, a aby hackeři svými podvodnými stránkami uživatele zaujali, využívají klíčová slova jako „japonské zemětřesení“ nebo „tsunami v Japonsku“. Podobné případy se vyskytly už v minulosti, podvodníci využili například smrt Michaela Jacksona nebo pád letadla polského prezidenta. Vždy jde tedy o aktuálně zajímavá témata, která lidé často vyhledávají. Jak se bránit a nenaletět podvodníkům?

1) Už žádné další „šokující video“

Stejně jako v minulosti i nyní naletělo prostřednictvím sociálních sítí tisíce uživatelů. Podvodníci na Facebooku slibují dosud nezveřejněné záběry z japonské katastrofy. Pokud na odkaz typu „Šokující video z japonské katastrofy”, který zaznamenáte například na kamarádově zdi, skutečně kliknete, budete přesměrování na stránku, která připomíná rozhraní YouTube. Stačí kliknout kamkoliv na video a odkaz se okamžitě objeví i na vaší zdi. Spam se šíří dál. Pokud pak vyplníte ještě dotazník, útočník o vás získá soukromé informace. Taktéž si můžete stáhnout nebezpečnou aplikaci. A slibované video? To nikdy neuvidíte.

Doporučujeme: Nikdy na sociálních sítích neklikejte na odkazy typu „šokující video“ nebo „šokující informace“. Nikdy ze sociálních sítí nestahujte žádné soubory.

2) Vyhledávače a klíčová slova

Kvůli takzvanému „blackhat SEO“ (optimalizaci stránek pro neetické či podvodné aktivity) jsou teď vyhledávače doslova zaplaveny falešnými odkazy, které obsahují klíčová slova jako „Japonsko; zemětřesení; vlna tsunami; katastrofa“. Odborníci na bezpečnost doporučují, aby uživatelé na internetu vyhledávali informace jen na důvěryhodných webových stránkách. Na internetu se objevují nové podvodné stránky denně. Informace o japonské katastrofě (nebo o skandálu americké celebrity) se z nich nedozvíte. Místo toho si můžete nechtěně stáhnout nebezpečný malware.

Doporučujeme: Nevyhledávejte informace na nedůvěryhodných stránkách. Jako zdroj informací používejte pouze ty webové stránky, které bezpečně znáte.

3) Dobročinnost se ne vždy vyplácí

Na Facebooku se začaly objevovat podvodné skupiny, které prosí ostatní uživatele o to, aby finančně přispěli na pomoc postiženým oblastem. Facebook se snaží tyto podvodné stránky mazat, ale ne všechny se daří odhalovat. V Česku se zatím žádná taková skupina neobjevila.

Doporučujeme: Posílejte charitativní příspěvky pouze dobře známým a důvěryhodným charitativním organizacím.