Hlavní obsah

Podvodných skupin na Facebooku neubývá, ba naopak

Novinky, Jakub Lohniský (Zdroj: Dvojklik.cz)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Seznam podvodných skupin na Facebooku roste jak houby po dešti a uživatelé v České republice si stále nedělají příliš těžkou hlavu s tím, že naletěli podvodníkům.

Článek

Facebook je na tvůrce těchto podvodných skupin krátký, i když podvodnou stránku smaže a zablokuje účet anonymního správce, nezabrání tomu, aby si tento člověk v budoucnu nezaregistroval pod jiným jménem a mohl tak škodit dál.

Smutnou zprávou je i to, že i když uživatel zjistí, že se stal fanouškem podvodné stránky, neobtěžuje se z ní odejít. Důkazem toho může být skupina „ČS má Talent - muž uhodil pěstí Jana Krause“ – po kliknutí na tlačítko „To se mi líbí“ se měl uživatel dozvědět tuto tzv. bulvární zprávu – jenže tam žádná taková zpráva není a každý tak zjistil, že se stal terčem nejapného žertu. I tak má ke dnešnímu datu (20. 11. 2010) stránka neuvěřitelných 264 tisíc fanoušků.

Podvodné skupiny na Facebooku hrají do noty tzv. sociálnímu inženýrství, které například s úspěchem využívají šiřitelé a tvůrci virů, phishingu a dalších bezpečnostních hrozeb. Jak se tedy nejlépe bránit, abyste nenaletěli podvodníkům? Přesný klíč asi existovat nebude, ale každý uživatel by si měl předem ověřit informaci z více zdrojů a používat selský rozum. Doporučujeme také důkladně přečíst základní informace o užívání a fungování Facebooku.

Na Facebooku existuje i česká stránka, která se těmito podvody zabývá - http://www.facebook.com/PodvodyNaFB - pokud naleznete nějakou stránku, které nebudete důvěřovat, můžete se zde podívat, jestli už nebyla odhalena jako podvodná.

Podvodné skupiny jsme pak rozdělili na:

1) Klikni na „Líbí se mi“ a rozešli všem svým přátelům a tvůj Facebook bude umět více

Těchto podvodných stránek je na Facebooku už nespočet a podvodníci vymýšlejí stále nové a nové skupiny, jen aby využili lidské zvědavosti k vlastnímu profitu (stránky pak prodají a nový vlastník si stránku jen přejmenuje dle své libosti – samozřejmě čím více fanoušků, tím vyšší cena). V České republice se pak proslavila stránka, která slibovala uživatelům, že jim umožní zjistit, kdo sleduje jejich profil. To je samozřejmě holý nesmysl, tuto informaci si stačí ověřit v centru nápovědy na Facebooku, kde se jasně píše: „Služba Facebook neposkytuje funkci umožňující sledovat uživatele, kteří si prohlížejí váš profil. Aplikace od jiných výrobců tuto funkci také nemohou poskytovat. Jestliže narazíte na aplikaci, která takovou možnost nabízí, nahlaste nám ji.“ Dalšími podvody jsou pak skupiny typu Změn si barvu svého profilu, Nahraj si premium verzi Facebooku a mnoho dalších, které slibují hory doly, jen aby oklamaly uživatele.

2) „Pro každého 1000 fanouška nový notebook“

Jako další případ jsou skupiny, které slibují, že za každého x-tého fanouška získáte nějakou movitou věc, nebo po dosažení určitého počtu fanoušků rozdá zakladatel skupiny danou cenu. Ruku na srdce, snad nevěříte tomu, že by v dnešní době někdo rozdal mezi neznámé lidi ceny v hodnotě několik tisíc korun jen tak? Po čase pak autor skupinu přejmenuje a jen málokdo si pak ověřuje, jestli je opravdu v té skupině, které původně byl.

Samozřejmě na Facebooku existují i skupiny, ve kterých můžete soutěžit o reálné ceny, ale tyto skupiny mají většinou v popisu zmínku, která společnost nebo firma tuto soutěž dotuje. Navíc většinou tuto informaci propagují i přes svoje vlastní webové stránky, takže ověření, zda je soutěž skutečná nebo ne, je celkem jednoduché.

3) Šokující, neuvěřitelné, zkus se tomu nezasmát

A nakonec nesmíme zapomenout na podvodné stránky, které sledují aktuální fenomény společnosti, „přinášejí“ šokující videa a zprávy, nebo se zajímají o slavné české celebrity. Na stránky typu „ČS má Talent - muž uhodil pěstí Jana Krause“ nebo „Talent Mania – Mareš dostal od soutěžícího pěstí přímo do obličeje“ či „Šokující video, které nesměl nikdo vidět“ naletěly už statisíce českých uživatelů. S podivem pak je, že i když zjistili, že tato stránka žádnou revoluční zprávu či video neobsahuje, nakonec z těchto skupin ani neodešli.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám