Ztráty vznikají na straně uživatelů na poplatcích za stahování e-mailů i za čas věnovaný jejich čtení a v lepším případě mazání, řekl dnes ČTK Tomáš Přibyl z brněnské firmy AEC, která se zabývá počítačovou bezpečností.

V tuzemsku není podle něj vzhledem k nesrovnatelně menšímu trhu problém tak velký. Ztráty na produktivitě práce a nákladech na zbytečné připojení k internetu však odhadl na desítky milionů korun ročně. "Vyšší provoz na sítích a zvýšený průtok dat znamená i nutnost pořízení výkonnějších serverů a techniky," dodal. Spam má zpravidla podobu hromadně rozesílaných obchodních nabíek, reklam na erotické služby či návodů ke snadnému výdělku.

Denní příděl nevyžádané pošty do e-mailové schránky může však znamenat i virovou infiltraci. Podle Tomáše Hofera z antivirové firmy Grisoft je tyto škody obtížné odhadnout. Přímá škoda spočívá ve ztrátě dat, která jsou znehodnocena, zničena nebo smazána virovým útokem. Zásilkou viru může utrpět i dobré jméno firmy.

Jednou z nejvýraznějších škod je vyřazení části nebo celku sítě z provozu a následně čas, nutný k obnově dat. "Nelze sice stanovit obecně užitelný vzorec výpočtu škody, ale obáváme se, že dostupné údaje ze solidních zdrojů nebudou daleko od pravdy," míní Hofer.

"I když se na první pohled zdá, že několik nevyžádaných mailů nepředstavuje velké nebezpečí, jde až o stamilióny zpráv denně," uvedl dále Přibyl. Miliardy zpráv znamenají velkou zátěž pro počítačové sítě a v důsledku i nemalé ekonomické výdaje," uzavřel.