"Skoro 60 procent všech příkazů k úhradě je prováděno elektronicky. Připočteme-li trvalé příkazy k úhradě, je více než 71 procent všech transakcí prováděno automaticky bez návštěvy pobočky," řekl ČTK mluvčí GE Capital Bank Jan Hainz.

V ostatních bankách tento poměr není natolik výrazný, přesto však vliv přímého bankovnictví výrazně roste. V České spořitelně klienti měsíčně provedou 20 až 23 procent všech transakcí přes přímé bankovnictví. "Pokud jde o počty výběrů hotovosti, prostřednictvím bankomatů nyní provádějí klienti asi 90 procet z celkového počtu hotovostních výběrů," dodala mluvčí spořitelny Klára Gajdušková.

Banky se v poslední době stále více snaží klienty přimět, aby pro tyto běžné operace používali přímé bankovnictví a platební karty. V poslední době rovněž výrazně zdražili například výběry hotovosti na přepážce, rovněž poplatky za příkazy k úhradě zvýhodňují při využití telefonu či internetu. Poplatky za hotovostní operace jsou tak několikanásobně dražší.

Část klientů je však dosud konzervativní a ke změně se příliš nemá. To potvrdil příklad loňského zdražení České spořitelny. Ta sice podstatně zdražila hotovostní operace na přepážkách, přitom však nezaznamenala výraznější snížení počtu těchto transakcí.

V GE Capital má celkově alespoň jeden nástroj přímého bankovnictví přes 54 procent klientů. Poče transakcí přes tyto kanály se tak loni zdvojnásobil a měsíčně dosáhl téměř 900 tisíc. Banka měla ke konci loňského roku přes 101 tisíc uživatelů internetového bankovnictví, zatímco na začátku loňského roku to nebylo ani osm tisíc zákazníků. Mobilní banku využívalo přes 163 tisíc lidí.

"V roce 2002 zaznamenala Česká spořitelna výrazný nárůst počtu aktivních uživatelů zejména u internetového bankovnictví a u GSM bankingu," potvrdila rovněž mluvčí spořitelny. V letošním roce se počet uživatelů přímého bankovnictví České spořitelny meziročně zvýší podle očekávání o 35 procent, dodala.

Služby přímého bankovnictví tak ve spořitelně využívá 630 tisíc lidí, z toho internet 69 tisíc lidí oproti loňským deseti tisícům a mobilní telefon 65 tisíc oproti dvaceti tisícům. Na konci letošního roku by internetovou banu mělo podle Gajduškové využívat 150 tisíc lidí a mobilní telefon 86 tisíc klientů.

Komerční banka počet uživatelů internetu loni ztrojnásobila na 72 tisíc, téměř 275 tisíc lidí pak využívá expresní linku. V ČSOB využívá internet přes 52 tisíc lidí a GSM 25 tisíc lidí, banka podle Pavla Hejzlara z tiskového odboru letos čeká růst v desítkách procent.

V eBance nyní využívá internet přes 78 tisíc lidí, což je o čtvrtinu více než loni. Zhruba 40 tisíc lidí používá GSM Banking, což je téměř o 80 procent více. Banka podle mluvčího Pavla Makovského předpokládá letos růst počtu klientů s internetovým a GSM bankovnictvím o 50 procent.

Klienti bank nejvíce využívají internet či telefon k ověřování zůstatku na kontě, základním příkazům k úhradě a zjišťování aktuálních kurzů a sazeb.