Něco pro vaše (tenké) peněženky...

Minulý test GeForce FX byl sice zajímavý, ale jak se z ohlasů čtenářů ukázalo, asi to nebude pro ně to pravé. Většina z nich totiž není ochotna sáhnout do peněženky pro 6000 Kč na "pouhou" (i když výkonnou) grafickou kartu, a tak se dnes zaměříme na grafické akcelerátory z "nižší sorty". Řeč bude tedy o integrované nVidia GeForce 4 MX (kterou dostanou "zdarma" zabudovanou uživatelé rozšířených základních desek s čipsety nForce2) a levné ATI Radeon 9000 od firmy Sapphire.

První uvedená grafika se dá přirovnat k prodávané nVidia GeForce 4 MX 420 - tato verze "karty" je ovšem dodávaná s taktem 250 MHz (jádro) a 166 MHz (paměti). Integrovaná GF je bohužel ještě více "osekaná", jádro běží na 200 MHz a paměti pak na 200 MHz v DDR režimu (čip využívá systémovou RAM, takže pokud si např. nastavíte 64 MB pro grafickou kartu, budete mít o 64 MB systémové paměti méně). Narozdíl od běžně prodávané "karty" nemá integrovaná grafika televizní výstup, a tak se budete muset spokojit s dvěma výstupy na monitor. Pro někoho tedy karta bude spíše nouzové řešení, pro jiné zase jediná (finančně) dostupná možnost.

ATI Radeon 9000 není, jak by si mohli mnozí myslet, lepší než Radeon 8500 (ostatně nový Radeon 9600 také není lepší než Radeon 9500 Pro) - jedná se o silně osekanou verzi, ovšem za svojí cenu (cca 2400 Kč s DPH) toho umí více než dost. Tato karta od známého výrobce Sapphire je osazena dostačujícími 64 MB paměti, pasivním chladičem (takže nebude žáden hluk navíc), výstupem na digitální panel a televizním výstupem. Jádro je taktováno na 250 MHz, paměti na 200 MHz.

 

Co to umí?

Jelikož mají výrobci čipů v oblibě mást své zákazníky označením svých produktů, mnozí z vás jistě uvítají informaci, že GeForce 4 MX se ani náhodou nedá srovnat s GeForce 4 Ti. Kromě nízkého výkonu karta vůbec nedisponuje efekty z DirectX 8.1 (o DirectX 9 ani nemluvím) - takže např. plynulé procházení městy ve hře Morrowind nikdy nebude vypadat tak reálně jako na dražší variantě "Ti". Karta je tedy spíše jakousi "vylepšenou" variantou tři roky staré GeForce2 MX, nic víc - nic míň. Pro hraní Counter-Strike bude bohatě stačit, ale v moderních hrách jako Enter the Matrix, Mafia, Unreal Tournament 2003 nebo Doom III budete mít obrovské problémy.

Radeon 9000 je na tom mnohem lépe - podporuje totiž efekty DirectX 8.1, takže již zmíněný Morrowind, Unreal Tournament 2003 nebo Unreal II poběží dobře i s vylepšenou vizuální kvalitou díky technologii pixel shader. Jak jsem již tedy naznačil, karta dovede prakticky vše, co starší Radeon 8500 (8500 LE), ovšem je trochu pomalejší a má omezené některé funkce (o tom až dále).

Velmi rád bych ovšem vyzdvihnul (téměř) dokonalý televizní výstup - stačí totiž kabelem cinch nebo S-VHS připojit televizor či video a počítač lze pak provozovat i bez monitoru - karta se automaticky přepne do televizního režimu a vše běží v rozlišení až 1024x768. Samozřejmostí je pak "duální" obraz (znáte od konkurence jako TwinView, DualHead či nView), kdy si plochu Windows rozšíříte na druhý monitor (díky DVI výstupu a redukci) nebo právě na televizor (karta s výstupem nemá žádné problémy narozdíl od karet nVidia, kdy často jejich uživatelé nejsou schopni TV-out zprovoznit, navíc se musí aktivovat vždy z Windows). Díky výstupu se tak můžete pohodlně dívat na velké obrazovce na váš oblíbený film, nebo si ve větším formátu zahrát nějakou adrenalinovou hru. Po připojení projektoru pak začíná ta pravá zábava!

Výkon

Na řadě je tedy otestování výkonu v 3D testovacích programech. V žádném případě neberte v úvahu srovnání s minulým testem (GeForce FX), jelikož ten byl provozován na jiné počítačové sestavě, takže výsledky jsou naprosto odlišné. Dnešní test jsem tedy provedl na: CPU AMD AthlonXP 1800+, základní deska s čipsetem nVidia nForce2 (integrovaná GF4 MX 32MB), 512 MB DDR RAM 333 MHz (Kingston), zvukový čip integrovaný z nForce2 (Dolby Digital 6.1), Windows XP Professional SP1, ovladače Detonator 44.03 (nVidia), ovladače ATI Catalyst 3.4 (ATI). Nastavení grafické karty jsem ponechal "od výroby", pouze jsem vypnul anizotropní filtrování a vertikální synchronizaci, což jsou zřejmě nejvíce zpomalující funkce. Žádné přetaktování čipu nebo pamětí jsem neprováděl.

Prvním testem byl již klasický 3DMark 2001 ve vysokém a nízkém rozlišení. Obě karty si vedly poměrně slušně, nehledě na to, že GeForce 4 MX se odečetly body za to, že "neumí" čtvrtý herní test s podporou DirectX 8.1. Popravdě řečeno - tak vysoké hodnoty jsem u této karty opravdu nečekal. Naopak Radeon 9000 potvrdila, že je někde na fiktivní úrovni karty "GeForce 3 Ti200":

V druhém testu jsme opustili rozhraní Direct3D a vyzkoušeli tedy OpenGL, které je podporováno rovněž dostatečným množstvím her (např. Quake III Arena nebo Return to Castle Wolfenstein), a to v testovacím programu GLExcess, z něhož jsme "vytáhli" základní čtyři testy. Jak sami vidíte, GeForce 4 MX zde trochu dohnala ztrátu, ovšem stále je zde znatelný propad:

Otestování v novém 3DMarku 03 bylo spíše provedeno pro "zajímavost", jelikož Radeon 9000 sám nepodporuje DirectX 9 efekty (proto se odečetlo značné množství bodů za nefunkční test "Mother Nature"), GeForce 4 MX pak nedpodporuje ani DirectX 8.1, proto se provedl pouze jeden jediný (!) herní test. Trochu mě zarazil možná až příliš nízký výkon Radeon 9000, což je asi způsobeno tím, že se jedná o hodně osekaný čip...

Na závěr jsem vyzkoušel výkon FSAA neboli vyhlazování hran. Radeon 9000 jej umožnil pouze nastavením ve Windows (3DMark jej sám nenabídl), u GeForce 4 MX byly k dispozici režimy až 4X. Vůbec jsem ale nepochopil, proč mi vyjely naprosto shodné výsledky u obou karet (a obou typů FSAA). Každopádně je vidět, že Radeon má propad daleko výraznější (o 70 procent), kdežto G4 propadla "pouze" o 40 procent:

 

Závěr

Nyní bych vyřknul ortel nad použitím obou grafik. Začnu zřejmě GF4 MX, což byl slabší "kůň" v testu - poznamenalo se na něm i to, že se jednalo o integrované (a ne samostatné) řešení. Integrovaný čip je tedy určen především pro ty, kteří budou hrát spíše starší či nenáročné hry bez nejnovějších efektů (podpora je totiž pouze po DirectX 7 jako u staré GF2 MX) nebo provozovat běžné kancelářské aplikace. Uživatelé také musejí počítat s tím, že jim karta "ukradne" část systémové paměti a nenabídne tolik funkcí, jako jejich plná verze.

U Radeonu 9000 už bude moje doporučení mnohem příznivější. Vzhledem k ceně dosáhnou uživatelé funkce dražších modelů (podpora DirectX 8.1) s omezením výkonu (zhruba na úrovni GeForce 3 Ti200), takže pro nejnovější herní trháky to také nic nebude. DX8 efekty ovšem zabezpečí mnohem lepší chod v podporovaných hrách (tedy Morrowind, Aquanox, Comanche 4, Unreal Tournament 2003, Unreal II, MotoGP a další) než u karet, které tyto funkce "neumí". Od věci také není pasivní chladič, který vám ponechá tichý chod ve vaší skříni. Navíc naprosto skvělý a bezproblémový televizní výstup (a výstup na druhý monitor) dělá z karty jasnou volbu pro ty z vás, kteří si rádi pustí film na obrazovce televizoru...

Kartu "Sapphire Atlantis Radeon 9000 64 MB DVI TV-out" (2336 Kč vč. DPH) zapůjčila M+H Plzeň.