Článek
Závady, které vykazují osobní počítače, není podle agentury Gartner až tak snadné zjišťovat, neboť je výrobci často tají. Analytici proto ve své zprávě uvedli, že statistická data týkající se poruchovosti počítačů, získávali převážně od firem poskytujících záruční servis jednotlivých komponent. Podle Gartneru byli ke spolupráci ochotni také někteří stavitelé osobních PC.
Agentura porovnávala takto získané výsledky se zkušenostmi svých klientů, kteří sami spravují více než 50 000 počítačů.
U počítačů zakoupených v roce 2003 byla míra poruchovosti po roce provozu rovna sedmi procentům. Po čtyřech letech od zakoupení daného PC pak vážnou závadu vykázalo již 15 procent strojů.
V případě mobilních sestav byla situace ještě horší. Pětina notebooků se odporoučela již po dvanácti měsících používání, po čtyřech letech se již jednalo o 28 procent počítačů.
Situace u stolních sestav zakoupených loni či letos již byla pro zákazníka příznivější. Po roce provozu se porouchalo pět procent počítačů, pokles "úmrtnosti" rovněž podle analytiků nastane i u těchto sestav, které budou provozovány po čtyři roky.
Mezi počítačové komponenty, kvůli nimž se nejčastěji kazí osobní PC, patří podle servisních techniků pevné disky a základní desky. V případě mobilních počítačů mohou tyto součástky za 25 - 45 procent všech hardwarových selhání.
Průměrná míra poruchovosti stolních a mobilních PC | ||
Zakoupené v letech 2005 - 2006 | Zakoupené v letech 2003 - 2004 | |
Stolní PC | ||
1. rok | 5 % | 7 % |
4. rok | 12 % (odhad) | 15 % |
Notebooky | ||
1. rok | 15 % | 20 % |
4. rok | 22 % (odhad) | 28 % |