Tak trochu jiná karta...

Když jsem do ruky dostal k otestování grafickou firmy MSI s grafickým čipem nVidia GeForce FX 5600 se 128 MB DDR paměti a podporou AGP 8x, nemohl jsem se dočkat okamžiku, kdy její výkon srovnám s mojí postarší GeForce 4 Ti4400 128MB od stejného výrobce. První okamžiky byly poněkud rozporuplné, v celku ale vše dopadlo úplně jinak. Začněme ale pěkně po pořádku...

DirectX 9 a další novinky

Nový čip NV31 (GeForce FX 5600) je vlastně pomalejším "nástupcem" starší a ne příliš úspěšné NV 30 (GeForce FX 5800 Ultra), kterou možná znáte z internetových vtipů o hlučnosti ventilátoru. Z toho také vyplývá funkční vybavení, které se od loňského provedení (GeForce 4) značně změnilo. Jako hlavní přednost bych označil hardwarovou podporu knihoven DirectX 9, díky níž si můžete pustit např. celé čtvrté demo "Mother Nature" z testovacího programu 3D Mark 03, nebo některé novější hry s vylepšenými efekty.

Nebudu vás zatěžovat technickými detaily, a proto ještě maximálně uvedu paměti 128 MB DDR a podporu AGP 8x (já jsem však kartu testoval na starší základní desce s AGP 4x a soudě z ohlasů uživatelů není výkonnostní rozdíl vůbec velký). Jádro čipu běží na 325 MHz, paměti pak na 550 MHz (v režimu DDR). Již od řady GeForce 4 také na téměř na každé kartě naleznete televizní výstup a DVI konektor pro připojení LCD panelu, což není výjimkou ani zde. Leckoho může zajímat také vzhled - z obrázků vidíte, že je karta vyrobena na velmi pěkné červené desce ve stylu výrobce Gainward s chladičem a ventilátorem dnešních klasických rozměrů (něčeho podobně monstrózního jako u GeForce FX 5800 Ultra se tedy nedočkáte).

Z nových funkcí v samotných ovladačích jistě zaujme nová volba "zaostření obrazu", kterou se vám snažím "simulovat" na obrázku níže. Funkci využijí nejspíše majitelé LCD monitorů, protože právě u nich je "rozmazané" písmo častým problémem. Funkce celoobrazovkového vyhlazování hran (FSAA) oproti byla urychlena a vylepšena hned dvakrát (na FSAA 8X), ovšem samozřejmě za podmínky snížení výkonu u takto kvalitního zobrazení. Totéž se týká také anizotropního filtrování, které nejvíce pocítíte např. ve hře Mafia, kde se mnohem lépe vykresluje vozovka a objekty "v dálce".

A co dál?

Mnohé uživatele zajisté zaujme již avizovaný TV výstup - stačí počítač jednoduše spojit s televizorem (cinch nebo SVHS výstup) a zapnout jeho používání v ovladačích grafické karty. Kvalita obrazu je velmi dobrá a dá se díky této vymoženosti naprosto v pohodě sledovat na velké televizní obrazovce filmy (DivX, DVD) nebo hrát počítačové hry. Na psaní či čtení textu není TV příliš dobrá, jelikož disponuje nižšími rozlišovacími schopnostmi než monitor. Na druhou stranu, když se po ránu probudíte, zapnete televizi a pomocí dálkového ovladače (např. ATI Remote Wonder) si prohlédnete vaše oblíbené webové stránky včetně Novinek.cz... Není nad pohodlí :-).

Ke kartě dostanete poměrně slušnou softwarovou výbavu - v balení tedy na vás tedy kromě manuálu, SVHS-cinch redukce a DVI-CRT redukce ještě čeká 6 CD s následujícími tituly: MSI 3D Desktop, InterVideo WinDVD 5.1, Supreme Foreign Language Learning Machine, MSI Media Center Deluxe II, FarStone VirtualDrive, FarStone RestoreIT!, CD se sedmi demoverzemi her a CD s ovladači grafické karty. Plná hra bohužel chybí, ale to se dá od OEM verze očekávat...

Výkon karty

Když už si pořizujete grafickou kartu za necelých šest tisíc korun, jistě vás nebudou zajímat funkce a výbava, ale především výkon. Porovnám tedy moji stávající grafickou kartu MSI GeForce 4 Ti4400 128MB DDR a novou MSI GeForce FX 5600 128MB DDR na následující sestavě: MB QDI KuDoz7 v2.0 (chipset VIA KT266A), režim AGP 4X, CPU AMD AthlonXP 1700+, 512MB DDR RAM, zvuková karta Creative SB Audigy se softwarem: Microsoft Windows 98 SE, VIA Hyperion v4.47, DirectX 9.0a, ovladače grafické karty nVidia DetonatorFX v44.03 oficiální...

Prvním testem je klasický 3D Mark 2001 SE disponující maximální podporou DirectX 8.1, což mají samozřejmě obě testované karty. U GeForce 4 Ti4400 se potvrdil vyšší výkon v nízkém i vysokém rozlišení, ovšem na poli FSAA (celoobrazovkového vyhlazování hran) hraje prim GeForce FX. Potvrzuje se tak pravidlo, že s nástupem nové generace karet se vždy vylepšuje tato skvělá funkce, která nádherně vyhladí hrany objektů při hraní a zlepší tak vizuální dojem:

Druhým testem je nový 3D Mark 03 - zde se již plně uplatní funkce z DirectX 9, které tvoří stěžejní základ tohoto testovacího programu. Výsledky tomu také napovídají - FX je "papírově" o 50 procent rychlejší než starší GF4, ovšem reálný výkon posoudíte spíše až v DX9 hrách, kterých je zatím pomálu:

Je na čase opustit pole Direct3D a otestovat grafické rozhraní OpenGL testovacím nástrojem GLExcess. Zde jsou opět provedena porovnání nízkého a vysokého rozlišení, a vítězem je samozřejmě opět GF4, jelikož musím připomenout, že tato verze GLExcessu ještě neobsahovala nové instrukce z funkcí karet GeForce FX, takže se měřil spíše "hrubý" výkon karty:

Posledním testem byla počítačová hra - hit loňského léta Unreal Tournament 2003 jsem otestoval pomocí [H]ard|OCP UT2K3 Benchmarku, který hru řádně prověřil na sedmi různých mapách ve třech rozlišeních. Pro zjednodušení jsem do testu zařadil průměrné výsledky všech map. Vítězí opět GF4, jelikož UT2003 podporuje funkce pouze z DirectX 8.1, a ne DirectX 9, kde by GeForce FX ukázala své schopnosti:

Závěr

GeForce FX není kartou pro každého. Kdo se obejde bez nových funkcí DirectX 9, rychlejšího a kvalitnějšího vyhlazování hran FSAA a moderních technologií (zostření obrazu), jistě sáhne po starší a prověřené řadě GeForce 4 (ostatně výkon GeForce FX je srovnatelný právě s GF4 Ti4200 ve výkonu v DirectX 8.1 či OpenGL). Ti z vás, kteří naopak chtějí investovat do budoucnosti, kdy se jistě hry pod DirectX 9 objeví, mohou sáhnout po kartách ATI Radeon 9500 Pro nebo právě GeForce FX 5600, což není rozhodně špatná volba. Záleží jen na vás...

MSI GeForce FX 5600 128MB DDR TV-out zapůjčila společnost Impact Computers.