Magnetické pásky jsou stále populární převážně ve velkých společnostech, které je využívají k zálohování velkých objemů dat, k nimž není nutné často přistupovat. Dolování dat z magnetických pásek je totiž poměrně časově náročné, ve srovnání s pevným diskem neobstojí.

Magnetické pásky navíc nabízejí vysokou bezpečnost pro uložená data. Z tohoto důvodu se také udržely na trhu až do dneška. Samotná IBM vyrábí tato zálohovací zařízení již od roku 1952. Loni firma dokonce zaznamenala 9% nárůst výnosů z těchto produktů.

Na vynálezu IBM, který dovoluje až 15x zvýšit kapacitu magnetických pásek, se podílela také společnosti Fuji Photo Film (zodpovědná za povrch pásek NANOCUBIC).

Technologie dostupná až za 5 let

Nová technologie bude dostupná přibližně za pět let. Díky ní uchová jedna speciální cartridge LTO (Linear Tape open) osm terabytů dat. To je asi dvacetkrát více, než dnes pojme kazeta 3. generace LTO, jež je svými rozměry zhruba poloviční oproti běžné videokazetě formátu VHS. 8 terabajtů dat se rovná textu obsaženému v 8 miliónech knih, na jejichž uskladnění by bylo potřeba přes devadesát kilometrů regálů.

Nutnost uchovávat, archivovat a zajišťovat původní data v souladu s legislativními nařízeními jako je například Sarbanesův a Oxleyho zákon z roku 2002 (SOX) vážnost situace ještě prohlubuje. Zákon SOX ukládá všem společnostem, jejichž akcie se obchodují na amerických akciových trzích, i jejich všem dceřiným společnostem, sbírat a uchovávat data nefiltrovaným způsobem.

Evropa bude své občany sledovat

I Evropa se vyvíjí podobným směrem - Evropská unie vydala řadu směrnic, jejichž účelem je harmonizovat firemní zákony napříč jednotlivými členskými státy. Zejména čtvrtá, sedmá a osmá směrnice se týkají účetních požadavků na archivaci dat. Rovněž se uvažuje o tom, že nový zákon EU uloží všem telekomunikačním společnostem archivovat záznamy o telefonních hovorech a návštěvě webových stránek po dobu dvou let. To vše přispěje k vyšším nárokům na úložné datové kapacity.

Tato ukázka překonala rekord, který společnost IBM dosáhla v roce 2002, kdy se jejím odborníkům podařilo zaznamenat terabajt na jedinou kazetu formátu 3592 při hustotě 1 miliardy bitů na čtvereční palec.

Od uvedení prvního komerčního produktu vybaveného magnetickou páskou nazvaného 726 Magnetic Tape Unit uplyne příští rok 54 let. Tento produkt používal půl palce široké cívky a nabízel kapacitu zhruba 2 megabajty. V roce 2002 IBM demonstrovalo úložnou kapacitu 500 000krát vyšší, když představilo kazetu, jež dokáže pojmout 1 terabajt. Podle údajů zveřejněných IDC, společnost IBM měla v roce 2005 nejvyšší příjmy z prodeje magnetických pásek na světě. Celkem za rok prodala mechaniky a pásky v hodnotě 4,82 miliardy amerických dolarů.