Firmě Dell pomohl sezonní vzestup poptávky, což jí umožnilo prodat více počítačů podnikové klientele, kde má tradičně silné zázemí. Podle výzkumné společnosti International Data Corp (IDC) Dell během prvního čtvrtletí dodal na trh 17,3 procenta počítačů proti 15,8 procenta v případě Hewlett-Packard.

Nejbližším konkurentem těchto dvou firem je společnost IBM, na kterou v prvním čtvrtletí připadl podíl 5,4 procenta. Rostoucí podíl na trhu je pro firmy v odvětví vyspělých technologií velmi důležitý, protože tržby jsou stále relativně nízké, píše agentura Reuters.

Spotřebitelé nejvíce nakupují počítače před koncem roku a v prvním čtvrtletí tedy odbyt většinou vázne. Analytik IDC Roger Kay podotýká, že Hewlett-Packard díky orientaci na spotřebitele ve čtvrtém čtvrtletí vydělává více než v prvním, Dell a IBM zase naopak, protože mají více firemních zákazníků.

Hewlett-Packard o první příčku mezi výrobci počítačů bojuje od loňské fúze s firmou Compaq prakticky každé čtvrtletí. Loni ve třetím čtvrtletí byl na první místě Dell, ve čtvrtém čtvrtletí už se ale na první pozici opět objevil Hewlett-Packard. Teď si firmy pořadí znovu prohodily.

Výrobci počítačů odeslali v prvním čtvrtletí na trh asi 34,6 milionu přístrojů, tedy o 2,1 procenta více než ve stejném období loni. Spotřebitelé podle IDC nakupovali především nové notebooky. Proti čtvrtému čtvrtletí, které je díky vánočním nákupům tradičně mnohem příznivější, tržby klesly o 9,8 procenta.

Pětici největších světových výrobců osobních počítačů tvoří i firma Fujitsu Siemens s podílem na trhu 4,8 procenta, skupinu ale uzavírá Toshiba s podílem 3,7 procenta.